Rondetafelgesprek over hoofdrailnet en HSL
Donderdag 26 januari vindt er een rondetafelgesprek plaats in de Tweede Kamer over het beleidsvoornemen van de minister rond de HSL en het Hoofdrailnet vanaf 2015. Rover-voorzitter Arriën Kruyt is door de Tweede Kamer uitgenodigd hier aan deel te nemen. Het gesprek vindt plaats tussen 14:00 en 18:00 uur, kijk hier voor de complete planning.
Op aanvraag van de Tweede Kamer heeft Rover voorafgaand aan het rondetafelgesprek alvast schriftelijk de inbreng aangevelerd. Hiervoor hebben wij onze mening bondig samengevat in de volgende punten:
HSA
1. Het besluit van de Minister om de Hogesnelheidslijn te integreren met het Hoofdrailnet is in het belang van de reizigers. Het biedt NS kansen om de lijn intensiever te gebruiken en meer reizigers krijgen baat bij de investering. Goed voor de bereikbaarheid van de Randstad.
2. De HSL moet open blijven voor andere bedrijven die internationale treinverbindingen willen aanbieden, zoals de DB die een treindienst Amsterdam – Brussel – Londen wil exploiteren.
3. Naast de dure, snelle FYRA op de HSL is er ook behoefte aan een goedkopere en niet-reserverings-plichtige trein Rotterdam - Brussel, die stopt in Dordrecht en Roosendaal, de populaire Benelux-trein.
4. De rechtstreekse FYRA Den Haag - Brussel is overbodig, duur en legt onnodig beslag op de lijn Den Haag - Rotterdam.
Concessie Hoofdrailnet
1. De aanbeveling van de commissie-Meijdam voor single check-in/check-uit moet eerst worden uitgevoerd, alvorens te gaan experimenteren met aanbesteden van delen van het Hoofdrailnet.
2. In Limburg is zowel bij de Provincie als bij de Roverafdeling draagvlak voor een aanbestedings-procedure.
3. Onduidelijk is de financiering van de aan te besteden stoptreindiensten.
4. Het Ecorys-rapport gaat niet uit van het reizigersbelang en biedt daarom geen basis voor aanbesteden van de in dat rapport genoemde lijnen. De beslissing om al dan niet aan te besteden moet gebaseerd zijn op het reizigersbelang.
5. Bij de onderhandse gunning aan NS moet naast afspraken vooraf ook tussentijds getoetst worden of het reizigersbelang gediend wordt door NS.
6. Er is terechte ergernis in Friesland dat de opening van de Hanzelijn niet leidt tot de beloofde
verbetering van de treindienst Zwolle - Leeuwarden.
TOT SLOT
Het ontbreekt aan een langetermijnvisie op het spoorvervoer in Nederland.