Skip to main content

Rover en ANWB: brief storingen OV-chip

OV-chipkaart

Rover en ANWB hebben TLS en de vervoerbedrijven in een brief gevraagd om duidelijke en klantvriendelijke scenario’s bij systeemstoringen van de OV-chipkaart.

Maandag deed zich een storing voor, waardoor reizigers een besteld abonnement of via internet betaald reissaldo niet op hun chipkaart konden laden. Wie zijn abonnement of kortingsregeling nog diezelfde dag had willen gebruiken, heeft daardoor extra kosten moeten maken. TLS heeft voor deze reizigers inmiddels een compensatieregeling aangekondigd. Deze regeling zal automatisch werken voor degenen die maandag ‘op saldo’ hebben gereisd. 
Er komt een aparte regeling voor de mensen die geen los kaartje hebben kunnen kopen. Houd hiervoor ov-chipkaart.nl in de gaten.

ANWB en Rover vragen TLS en vervoerbedrijven, in overleg met de consumentenorganisaties scenario’s op te stellen voor systeemstoringen op landelijk of bedrijfsniveau. Daarbij gaat het erom, dat reizigers en OV-personeel bij een storing snel duidelijkheid krijgen over hoe ze hiermee moeten omgaan, en dat er een ongecompliceerde compensatieregeling komt voor reizigers die extra kosten hebben gemaakt. Ook willen wij weten hoe de bedrijven hun systemen minder storingsgevoelig maken, nu de OV-chipkaart in het stads- en streekvervoer de enige manier is om te betalen (afgezien van de losse kaartjes, die vaak aanzienlijk duurder zijn).

Zie de brief: Brief storing TLS