Skip to main content

Rover en LSVb: studentenchipkaart moet beter

chipkaartEr moet snel worden ingegrepen bij de aanhoudende problemen rond defecte Studenten OV-chipkaarten. Dit schrijven Rover en de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb)  in een brief aan minister Bijsterveldt (Onderwijs) en de Tweede Kamer. De organisaties roepen studenten bovendien op niet langer hun defecte chipkaart volgens de procedure om te ruilen, maar deze voortaan op te geven als gestolen of vermist.

De afgelopen maanden komt een toenemend aantal klachten binnen bij het OV-loket over problemen met defecte Studenten OV-chipkaarten. Kaarten raken kwijt, klantenservicemedewerkers zijn slecht geïnformeerd, wachttijden lopen op en studenten maken veel kosten die zij vaak onterecht niet vergoed krijgen.

Rover en LSVb willen dat er één loket komt waar de student met een defecte chipkaart heen kan. Ook willen de organisaties schriftelijke voorwaarden om declaraties van studenten die buiten hun schuld kosten hebben gemaakt, aan te kunnen toetsen. Daarnaast moet er een regeling komen om studenten met een defecte chipkaart verder te kunnen laten reizen. “Voor reguliere abonnementhouders zijn er allerlei regelingen bij een defecte chipkaart, zoals verder reizen met een kopietje van de kaart of met een tijdelijke chipkaart. Wij vinden het niet eerlijk dat studenten hiervan zijn uitgezonderd”, aldus LSVb-voorzitter Pascal ten Have.

Rover en LSVb roepen studenten op voorlopig  de hele procedure rond defecte chipkaarten te boycotten en een defecte kaart voortaan als vermist of gestolen op te geven: het vervangen van een vermiste kaart gaat een stuk vlotter omdat er geen defecte kaart opgestuurd hoeft te worden. “Ook dit gaat de student onvermijdelijk geld kosten”, waarschuwt Rover-woordvoerder Sanne van Galen, “maar dat is peanuts vergeleken met de soms maandenlange reiskosten bij een falende vervangingsprocedure van een defecte kaart. Ook wanneer de student recht heeft op restitutie kun je er niet op rekenen dat dit wordt uitbetaald. Deze falende procedure vraagt dus helaas om een lomp antwoord”.