Met de komst van de Fyra dreigt het reizen per trein tussen België en Nederland voor een aanzienlijk deel van de reizigers onaantrekkelijk te worden. Hiervoor waarschuwen Rover en TreinTramBus de verantwoordelijke ministers in Nederland en België. De reizigersverenigingen vragen minister Schultz en minister Magnette per brief om de Beneluxtrein te behouden.
NMBS Europe en NS Hispeed willen de intercity Amsterdam – Brussel, de “Beneluxtrein”, afschaffen omdat die de Fyra zou beconcurreren. Vanaf eind dit jaar moeten grensoverschrijdende reizigers daarom verplicht de duurdere en reserveringsplichtige Fyra gaan gebruiken. Een dagje grensoverschrijdend reizen moet dan voortaan vooraf gepland worden, met extra gedoe als je een andere trein wilt nemen. Veel reizigers hebben heftig tegen de plannen geprotesteerd. Een online petitie van Rover en TreinTramBus werd al ruim 11.000 keer ondertekend.
Rover en TreinTramBus verwachten dat de snelle Fyra een nieuw deel van de vervoersmarkt kan veroveren, maar dat dit ten koste gaat van reizigers in andere marktsegmenten. Zonder de Beneluxtrein bestaat er geen vervoersmiddel om het gat tussen de luxe maar duurdere hogesnelheidstrein en de regionale stoptrein Roosendaal – Antwerpen te vullen.
De reizigersverenigingen vragen de ministers nadrukkelijk een afspraak te maken over het behoud van een bruikbare intercity tussen België en Nederland , bijvoorbeeld als intercity Den Haag – Roosendaal – Brussel. Zo kunnen de spoorwegen tevens de nadelen opvangen voor de reizigers uit de regio’s die weinig tot niets hebben aan de Fyra: Den Haag, Dordrecht, Roosendaal en Mechelen. Daarnaast willen Rover en TreinTramBus dat de voorziene treindienst Den Haag – Breda – Brussel, die slechts 8 maal per dag zou gaan rijden, wordt vervangen door een uurdienst zonder verplichte reservering tussen Breda en Antwerpen. Als NS en NMBS niet willen meewerken, dan kunnen de ministers ook andere vervoerders zoeken. Bijvoorbeeld via een aanbesteding.