Rover en TTB willen direct Beneluxtrein terug
Reizigersverenigingen Rover en TreinTramBus stellen vast dat kwaliteit van de dienstuitvoering van de Fyratrein niet aan de verwachtingen beantwoordt. De Fyra kent een uitzonderlijk hoge graad van vertragingen en uitval. Om die reden vragen Rover en TreinTramBus aan NMBS en NS om per direct de Beneluxtrein in ere te herstellen tot er een volwaardig alternatief voor een aanvaardbare prijs wordt ingevoerd.
Beide verenigingen stelden reeds eerder vast dat de prijsverhoging voor de modale gebruiker problematisch is, evenals het wegvallen van de flexibiliteit voor de voordelige tariefsoorten. Nu wordt echter ook die doelgroep getroffen die wel bereid is een hogere prijs te betalen voor een snellere trein. De geleverde kwaliteit verantwoordt de prijsverhoging absoluut niet. De klanten betalen namelijk een hogere prijs voor een slechtere kwaliteit.
Ook de reserveringsplicht blijft de reizigersorganisaties een doorn in het oog. Afgezien van het verlies aan flexibiliteit voor de treinreiziger, kan met geen fatsoen van de reiziger verwacht worden dat hij een vast tijdstip reserveert in een trein waarvan vooraf niet duidelijk hoe laat en óf hij uiteindelijk wel zal rijden.