Rover spreekt Inspectie over volle treinen
Rover ontvangt veel klachten over volle treinen via het meldpunt www.volletreinen.nl. Volle treinen kunnen in het hele land een probleem zijn en lijken vooral samen te hangen met (te) vaak voorkomende incidenten als vertraging en uitval van treinen. Er is echter ook een aantal trajecten waarop de problemen structureel blijken. Over deze trajecten heeft Rover aanstaande dinsdag (16 april) een gesprek met de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT).
Trajecten
De meeste klachten komen uit de Randstad, met Almere Buiten – Schiphol nog steeds als grootste probleemtraject sinds het afschaffen van de IC-stop. Hoewel er uit het hele land klachten binnenkomen, tekent zich een duidelijke top 5 af van de drukste trajecten:
Traject | Meest genoemde tijdstippen | ||
1. Sprinters Almere Buiten–Almere Poort–Weesp-Schiphol (en op de tweede plaats naar Amsterdam CS) | Tussen 06:30 en 08:30, terugweg ook vooral tussen 17:00 en 18:00 uur | ||
2. IC Deventer – Apeldoorn – Amersfoort – Utrecht | Vaak genoemd is vertrektijd 07:43 vanaf Apeldoorn Maar ook de terugweg in de avondspits |
||
3. IC Lelystad – Schiphol |
Vertrektijd 07:11 wordt vaak genoemd | ||
4. IC Amsterdam Sloterdijk – Zaandam – Alkmaar Noord – Schagen |
Vanaf Sloterdijk vooral 17:03/17:33 | ||
5. IC Amersfoort – Utrecht CS–Den Haag |
Variërend tussen 06:30 – 08:00 |
Beeldmateriaal
Een “volle trein” is een relatief begrip, vooral omdat er geen normen bestaan om, te toetsen wanneer een trein onveilig is of “gewoon vol”. Vandaar dat Rover ook graag beeldmaterieel ontvangt bij de meldingen. Wij zijn dan ook dankbaar dat veel reizigers de moeite hebben gedaan foto’s en zelfs filmpjes te maken in een overvolle trein. Bovenstaande top 5 aan trajecten met volle treinen kunnen wij nu illustreren met beeldmateriaal. Bekijk hier een selectie van het ingezonden beeldmateriaal dat wij aan de Inspectie voorleggen.
Vervoerders
Rover heeft stapels klachten over volle treinen doorgegeven aan NS en aan Arriva, die in mindere mate maar ook nog steeds regelmatig in ons meldpunt voorkomt. Hoewel NS meerdere malen treinen heeft verlengd, ziet Rover de problemen onvoldoende verminderen. Er worden soms onbegrijpelijke keuzes gemaakt zoals extra korte treinen op de meest drukke trajecten en/of tijdens werkzaamheden. Rover hoopt daarom dat de Inspectie ILT een rol kan spelen in de aanpak van dit probleem.