Skip to main content

Rover verwerpt voorgenomen prijsverhoging NS

euro2Rover is geschrokken van het voornemen van NS om de treinkaartjes per 2014 maar liefst 3,38% duurder te maken. Daarnaast blijken ook bepaalde regionale reizen fors in prijs te stijgen wanneer hier andere vervoerders bij betrokken zijn. Rover mag de komende weken samen met de andere consumentenorganisaties een advies uitbrengen over de plannen van NS. Het laat zich raden dat dit advies allerminst positief zal uitpakken.
 
Per 2015 mag ProRail een hogere gebruiksvergoeding rekenen voor gebruik van het spoor, volgens een bezuinigingsmaatregel van het kabinet. NS loopt alvast op de zaken vooruit en wil per 2014 alvast een deel van de prijsverhoging doorberekenen aan de klant. Rover vindt dit onaanvaardbaar.
 
Maar dat is nog niet alles. Zo wil NS dat reizigers vanaf 2014 van tevoren gaan bepalen hoe zij willen reizen op trajecten waar zowel met NS als met andere vervoerders gereisd kan worden. Dat kan op sommige trajecten (denk aan Nijmegen-Roermond, Den Bosch-Dordrecht, Zutphen-Hengelo) forse prijsverhogingen met zich meebrengen, omdat NS-trajecten vaak meer kilometers betreffen en NS vanaf 2014 de lokale (vaak duurdere) tarieven wil doorberekenen. Op Treinreiziger.nl is te lezen dat deze regionale prijsverhogingen wel kunnen oplopen tot 38%.
 
Rover gaat de plannen van NS de komende weken uitvoerig bestuderen samen met de collega-consumentenorganisaties en wil een gedegen advies aanleveren. Desondanks komt ons ter ore dat NS de plannen als besluit in de media presenteert. Dit kunnen wij niet waarderen, dit soort absurde prijsverhogingen kunnen enkel dienen als openingsbod in de pittige onderhandeling die wij van plan zijn te voeren.
 
Rover wordt momenteel overspoeld door klachten over volle treinen bij NS, ook een bezuinigingsmaatregel. Rover vindt het dan ook onacceptabel om de klant op dit moment een exorbitante prijsverhoging op te leggen.