Rover vreest voor toekomst stoptrein Elst
In de toekomst stoppen mogelijk minder treinen in Elst. Op dit gevaar wijzen drie samenwerkende Rover-afdelingen de fracties van de gemeenteraad van Overbetuwe in een brief. Er liggen te weinig sporen bij Elst om toekomstige reizigersgroei te kunnen opvangen, maar de regionale overheden vinden het te duur hierin te investeren. Reizigersvereniging Rover vreest dat de stoptreinen voor Elst over 10 tot 20 jaar plaats moeten maken voor doorgaande intercity’s.
In 2011 heeft Prorail gezegd dat er te weinig sporen liggen bij station Elst. Om alle gewenste treinen in 2015 te kunnen verwerken zouden er 2 sporen bij moeten. Twee extra sporen vinden de regionale overheden echter te duur. Men kiest ervoor om de treinen uit Zetten (Tiel) niet meer verder te laten rijden dan Elst. Dat geeft iets meer ruimte op het spoor tussen Elst en Arnhem: reizigers Zetten – Arnhem moeten dan overstappen in Elst. Hiervoor is een enkel extra spoor tussen het station en de aansluiting richting Zetten genoeg; dat is goedkoper dan twee.
Rover vreest dat reizigersgroei zal zorgen dat de spoorwegen in de toekomst meer intercity’s willen laten rijden. Intercity’s zijn aantrekkelijker om te exploiteren dan stoptreinen. Door de schaarse ruimte op het spoor zal de stoptrein dan mogelijk het loodje leggen. Rover schat in dat de gemeente nog 10 tot 20 jaar heeft om het aanleggen van inhaalsporen zo aantrekkelijk te maken dat de regionale overheden toch voor die investering kiezen.
Rover wil dat er direct grond gereserveerd wordt bij station Elst, waarvoor een geplande parkeergarage zal moeten opschuiven. “Wil men de hele regio per spoor bereikbaar houden dan moet er nu geïnvesteerd worden”, schrijft Peter Smit van Rover-Nijmegen in de brief aan de fracties.