Rover wil opnieuw in overleg over Kersenboogerd
Rover wil opnieuw met NS in overleg over dienstregeling 2014 rond station Hoorn Kersenboogerd. Er komen veel klachten binnen van reizigers die door het verdwijnen van de spits-intercitystop te maken krijgen met een grote verslechtering. Rover ging eerder akkoord met de NS-plannen om een nog grotere verslechtering te voorkomen.
Omdat er per december 2013 meer Fyra’s zijn gepland tussen Rotterdam en Schiphol, moet de dienstregeling in een deel van Noord-Holland worden aangepast. Een gevolg hiervan zou zijn dat station Hoorn Kersenboogerd de Sprinter Hoofddorp/ Schiphol – Hoorn zou verliezen. Na een negatief advies van de consumentenorganisaties trok NS dit plan in. Wel bleek dit ten koste te gaan van de stop van de spits-IC’s in Kersenboogerd.
Rover was niet blij met deze ontwikkeling maar redeneerde dat het herziene NS-plan in totaal minder reizigers zou treffen dan het oorspronkelijke. De oorspronkelijk door NS geplande verslechteringen bij de Sprinter Kersenboogerd-Schiphol/Hoofddorp zouden immers 7 dagen per week de hele dag voelbaar zijn, niet alleen voor de reizigers van/naar Kersenboogerd, maar ook voor reizigers van en naar Hoorn en Purmerend (door een lange stilstand in Zaandam) en mogelijk voor overstappers op buslijnen (doordat de aankomst- en vertrektijden van de Sprinter in en buiten de spits zouden gaan verschillen).
Door de vele klachten van reizigers uit Kersenboogerd die nu binnenkomen, concludeert Rover dat de tweede NS-oplossing te snel is geaccepteerd. Rover heeft NS verzocht opnieuw in gesprek te gaan om te zoeken naar een oplossing waarmee reizigers niet of nauwelijks gedupeerd worden. Daarbij wil Rover meer informatie van NS over de reizigersstromen op de betrokken stations.