Skip to main content

Rover-HR wil onderzoek naar informatiepanelen

thumb BusstationLeidenDe panelen met dynamische reisinformatie (DRIS) in provincie Zuid-Holland werken vaak niet goed. Dit blijkt uit verkennend onderzoek van Rover Holland Rijnland. De Rover-afdeling verzoekt de provincie per brief om hier verder onderzoek naar te doen en maatregelen te treffen.

DRIS-panelen zijn nuttig voor de reiziger. Door de actuele informatie is duidelijk wanneer de bus nog op zich laat wachten en of een alternatieve reis een betere optie is. Dit vraagt wel dat de aanwijzingen op het DRIS-paneel betrouwbaar zijn. Op basis van klachten en eigen ervaringen is Rover Holland Rijnland aan de betrouwbaarheid van de DRIS-panelen gaan twijfelen. Om een beeld te krijgen van het functioneren van de panelen heeft de Roverafdeling besloten tot een verkennend onderzoek, uitgevoerd door vrijwilligers in Leiden, Leiderdorp en Oegstgeest.

Een aantal DRIS-panelen bleek te ontbreken of niet goed leesbaar. In totaal zijn er 251 waarnemingen gedaan bij DRIS-panelen die wel goed leesbaar waren. Hieruit bleek dat in maar liefst 30% van de gevallen waarin een bus vertraagd was, dit niet correct werd weergegeven. Zo verdwenen bussen van het paneel wanneer zij volgens dienstregeling al weg hadden moeten zijn, terwijl zij in werkelijkheid nog moesten komen.

“Vanwege het verkennende karakter kan uit ons onderzoek niet met zekerheid worden afgeleid hoe vaak precies de DRIS-panelen verkeerde informatie geven. Maar wel blijkt eruit dat het in een significant aantal gevallen gebeurt”, schrijft Rover Holland Rijnland aan provincie Zuid-Holland. “Onze indruk is ook dat hierdoor wijs geworden de reizigers slecht weinig waarde hechten aan de DRIS informatie”. De Roverafdeling wil dat de provincie zelf onderzoekt hoe goed de informatievoorziening door de DRIS-panelen is en daarna passende maatregelen treft.

 

De waarnemingen van Rover Holland Rijnland:

 

DRIS   paneel gaf juiste vertrektijd

DRIS   paneel gaf verkeerde vertrektijd

Totaal

Bus reed   volgens dienstregeling

132 (53 %)

10 (4 %)

142 (57 %)

Bus was te   vroeg of te laat

32 (13 %)

77 (31 %)

109 (43 %)

Totaal

164 (65 %)

87 (35 %)

251