Skip to main content

Crisis én kansen voor het openbaar vervoer

Railwatch, het blad van onze Britse collega-organisatie Railfuture, meldt dat ondanks de stevigarriengroot krimpende economie het vervoer per spoor aan de andere kant van de Noordzee de laatste jaren gestaag is gegroeid. De groei, 19% in vier jaar, zat vooral in het vervoer op de korte afstand. Het regionale vervoer groeide met 11%. Volgens Railwatch komt dit door de hoge benzineprijzen en een beter aanbod.

Hoe zal het in Nederland gaan? Op het eerste gezicht fout. De Rijksoverheid moet fors bezuinigen en de kans is groot dat ook het openbaar vervoer stevig gaat inleveren. Het kabinet-Rutte is niet geïnteresseerd in een duurzame economie en investeert daarom liever in asfaltwegen. Over luchtverontreiniging zwijgt dit kabinet. De rotzooi mag straks een ander kabinet opruimen.

Een ander negatief gevolg van de crisis is dat er minder gereisd wordt omdat ook lagere overheden en bedrijven bezuinigen op hun reisbudgetten.

De crisis biedt echter ook kansen voor het OV. De benzineprijs is naar ongekende hoogten gestegen en bedrijven kunnen uitrekenen dat het OV aanzienlijk goedkoper is. Ook werknemers die voor hun woon-werkverkeer gewend zijn de auto te nemen, gaan overstappen op het OV om kosten te besparen. Dit veronderstelt wel, dat het OV een aantrekkelijk product aanbiedt in de vorm van gecombineerde trein- en aanvullende bus/tramabonnementen. Deze zg.  sterabonnementen zijn er nu nog wel, maar de vervoerders willen daar liever vanaf.

Een andere markt die enorm kan profiteren van de crisis is de vakantiemarkt. Vakanties in het buitenland tot drie maal per jaar behoren voor velen niet meer tot de mogelijkheden. Een unieke kans om vakanties in het eigen land per OV te promoten. Een dagje uit in een stad is echt goedkoper per trein dan per auto met de huidige benzineprijzen en de bijbehorende parkeertarieven.

Is er al een OV-chipkaart voor een dagje uit van Amersfoort naar Amsterdam voor iemand die nog nooit in het OV heeft gezeten?

Heeft de OV-sector al een gezamenlijke werkgroep “Kansen in de crisis” in het leven geroepen?

Arriën Kruyt

16 april 2012