Rover: "Bied traject Breda – Antwerpen zonder Fyra"
Rover pleit ervoor de treindienst Breda – Antwerpen met snelle intercity's te rijden in plaats van met de Fyra. Door de patstelling in de ontwikkelingen van deze verbinding lijkt er voorlopig geen verbinding Brabant – Antwerpen te komen. Volgens Rover moet er gedacht worden aan een nieuwe, constructieve oplossing.
Voor reizigers vanuit Zuid-Nederland is de verbinding van Breda via de HSL naar Antwerpen van cruciaal belang. Zeker als de huidige Beneluxtreindienst via Roosendaal vanaf december niet meer rijdt en reizigers vanuit Brabant afhankelijk zijn van een trage stoptrein. Rover dringt daarom sterk aan dat er minstens elk uur een trein ingezet wordt tussen Breda en Antwerpen en liefst nog doorrijdt naar Brussel. Hiervoor zijn echter de dure Fyra V250 treinstellen niet per se voor nodig. De Belgische spoorwegen rijden al vele jaren naar volle tevredenheid met 200km/u met binnenlandse treinen zonder toeslag op de HSL Brussel – Luik.
Rover ziet geen oplossing in de verbinding Den Haag – Brussel via Breda, die voorlopig toch op zich laat wachten. Een frequentie van eens per twee uur is voor reizigers niet interessant. Reizigers uit Den Haag hebben elk uur al een goed alternatief met een overstap op de rechtstreekse Fyra naar België. Het verlaten van de HSL, het kopmaken in Breda en de stop in Noorderkempen kost een halfuur extra reistijd. Rover voorziet dat er zeer weinig reizigers vanuit Den Haag deze trein gaan gebruiken.
Rover betreurt de huidige patstelling ten zeerste en roept de minister op om niet halsstarrig vast te houden aan een politiek akkoord van 2001, maar aan een echte constructieve oplossing te werken, die goed is voor de reizigers. Zolang er geen goede oplossing is eist Rover dat de huidige Beneluxtreindienst blijft rijden. Nu is voor deze trein geen ruimte is gepland, kan dat problematisch worden. Er is op de markt 200km/u treinmaterieel beschikbaar dat op de HSL kan rijden. Alles ophangen aan het ene Belgische extra Fyra-treinstel is dus niet nodig.