Rover: maak Fyra toeslagvrij
Rover wenst collega-organisatie Voor Beter OV succes met zijn klacht bij de NMa over het “voortrekken” van de HSL op de verbinding Amsterdam – Rotterdam per 2012. Ook Rover ziet dat de reiziger bij de HSL niet profiteert van marktwerking en aanbesteding. Volgens Rover moet de oplossing niet worden gezocht in concurrentie tussen de ‘oude’ en de ‘nieuwe’ lijn, maar in een netwerk waarin deze lijnen elkaar aanvullen en reizigers ongestraft de beste verbinding kunnen kiezen.
Volgend jaar gaat een treinreis tussen Amsterdam en Rotterdam over de traditionele route 6 tot 10 minuten langer duren vanwege extra tussenstops. Tussen Schiphol en Rotterdam wordt de oude route zelfs 12 tot 15 minuten trager door een overstap (met flinke wachttijd) in Leiden. Wie snel deze reis wil afleggen, is dan aangewezen op de Fyra. Maar dit kost de reiziger wel een extra toeslagkaartje. Reden voor de Maatschappij voor beter OV om een klacht bij de NMa in te dienen wegens misbruik van de monopoliepositie die NS op de oude en nieuwe route heeft. Door de oude route onaantrekkelijker te maken, zou NS de broodnodige reizigers trekken op de duurdere HSL.
Rover kan de gedachtegang van Voor Beter OV goed begrijpen. “Bij de HSL profiteert de reiziger inderdaad niet van marktwerking en aanbesteding”, stelt Rover. “NS heeft de Staat een zeer hoge prijs geboden om de HSL te mogen exploiteren. Een té hoge prijs, zoals steeds duidelijker wordt. Al dat geld moet NS binnen zien te krijgen van HSL-klanten. Die situatie garandeert niet bepaald een optimale uitkomst voor de reizigers.”
De vraag is vervolgens wel, of de oplossing gezocht moet worden in meer concurrentie tussen de oude en de nieuwe lijn. “Wij zien meer in een samenhangend netwerk dat zich als één geheel laat gebruiken. De HSL voegt aan dat netwerk snelheid en vervoercapaciteit toe. Vanuit die optiek is het ook een logische gedachte van NS om regionale stations aan de oude lijn beter te bedienen, met als consequentie dat deze verbindingen over wat langere afstanden iets trager worden. Maar dan moet je dus wel van het idee af, dat de treinen over de HSL een apart ‘product’ zijn met drempelverhogende tarieven. De praktijk bij de Fyra heeft al laten zien dat reizigers daar niet gemakkelijk voor kiezen. ”
Minister Schultz zoekt momenteel naar oplossingen voor de exploitatieproblematiek van de HSL. Daarbij is ook de samenhang met het hoofdrailnet in beeld, dat over enkele jaren aan een nieuwe concessietermijn toe is. De Tweede Kamer zal hier vervolgens met de minister over spreken. Rover ziet het ook in de eerste plaats als een politieke verantwoordelijkheid om de HSL beter op het spoor te krijgen en optimaal dienstbaar te maken aan de mobiliteit in Nederland.
Rover wil ook de verbinding met Antwerpen en Brussel betrokken zien in deze discussie. In de huidige plannen wordt de Beneluxtrein geschrapt als de Fyra over de HSL naar Brussel gaat rijden. Dat betekent behalve een hogere snelheid ook een prijsverhoging, reserveringsplicht, geen mogelijkheid tot fietsvervoer en slechtere verbindingen van zuidwest-Nederland met België. Rover voert samen met onze Vlaamse zustervereniging TTB al langere tijd actie voor behoud van een normale Intercityverbinding met België.