Snellere treinverbinding Harderwijk-Randstad kansrijk
Rover gaat de handen ineenslaan met de gemeente Harderwijk om een snelle treinverbinding van Harderwijk naar de Randstad te realiseren. Nu de plannen voor extra sprinters tussen Amersfoort en Zwolle voorlopig niet gerealiseerd gaan worden, heeft Rover er bij de gemeenten op aangedrongen te kijken naar andere mogelijkheden om op korte termijn verbetering te brengen. De gemeente Harderwijk heeft die handschoen opgepakt.
Het idee van Rover, om de intercity’s die vanaf Den Haag en Schiphol naar Amersfoort Schothorst gaan door te trekken naar Harderwijk, is daarbij weer onder de aandacht gekomen. Vervoerkundige Wilco Bos heeft dat uitgewerkt in een plan. De Harderwijkse wethouder Daamen wil aan de hand hiervan met de provincie en de landelijke politiek gaan spreken: "Dit betekent een enorme impuls voor het vervoer in de regio." Voor Harderwijk en de regio blijft echter ook de intercitystop in Harderwijk in beeld. Daarnaast blijft Harderwijk, ook voor de periode na 2020, tezamen met andere partners als de provincies Gelderland en Utrecht, NS, ProRail en Rover zich inzetten op een verbeterd treinproduct op de lijn Utrecht – Amersfoort – Harderwijk.
Afdelingsvoorzitter René Coveen van Rover: “Het grote voordeel van dit plan is dat het voor alle reizigers verbeteringen brengt. De nieuwe verbinding past in de huidige dienstregeling en er zullen geen aansluitingen verloren gaan. De reistijd tussen Harderwijk, Noordwest Veluwe en de Randstad zal fors afnemen. Bijkomend voordeel is dat reizigers in de sprinters tussen Harderwijk en Amersfoort minder geconfronteerd zullen worden met overvolle treinen.” Rover zal het plan voor de betere verbinding tussen Harderwijk en de Randstad inbrengen in het landelijk reizigersoverleg LOCOV en het Gelderse regionale ROCOV en bij NS en het ministerie van Infrastructuur en Milieu onder de aandacht brengen.