Skip to main content

Spoedig sneller

maartenMinister Schultz van Haegen heeft de afgelopen maanden op soepele wijze de snelheid op de Nederlandse Rijkswegen verhoogd. Op steeds meer plekken langs de snelwegen verschijnen de 130-bordjes. Dat staat in schril contrast met de voortgang rond  snelheidsverhoging op het spoor.

Al sinds jaren is 130 en 140 km/h de norm. Tegen de volgende logische snelheidsstap, 160 km/h, wordt al jaren aangehikt. Er zijn diverse beren op de (spoor)weg te benoemen: beveiligingssystemen, seinafstanden, spoorcapaciteit, dienstregelings­knooppunten. En natuurlijk: geld.

Dat lijken zaken waarvoor oplossingen denkbaar of reeds beschikbaar zijn. Toch is het nauwelijks een verrassing dat in een krampachtige en gefragmenteerde wereld als de spoorsector een kleine snelheidsverhoging jaren duurt. Het is wel een verrassing dat de verhoging ten gunste van de automobilist opvallend snel geregeld kon worden. En dat terwijl er voor automobilisten geen beveiligingssystemen zijn, geen minimum afstanden tussen voertuigen, etc. Daar waar automobilisten zelf verantwoordelijk zijn voor de verkeersveiligheid, zijn de snelheidsnormen blijkbaar eenvoudig rekbaar. Om over de toenemende geluidshinder en luchtvervuiling nog maar te zwijgen.

Bij de 'perfect' gereguleerde spoorsector werkt de kluwen van regels en spelers echter verstikkend voor enig initiatief. In het buitenland is het allemaal al geregeld: nagenoeg alle Europese landen rijden standaard al 160 km/h. Alleen in Nederland zijn we het zicht op vooruitgang kwijtgeraakt.

Wat wil Rover: eindelijk zicht op een spoedige structurele snelheidsverhoging op het spoor. We hoeven geen HSL- of Fyra-achtige toestanden. We willen eenvoudigweg dat de normale intercity tussen de grote steden 160 km/h gaat rijden ― uiteraard tegen het normale tarief. Diverse nieuwe spoorlijnen zijn zelfs geschikt voor 200 km/h, zoals de eind dit jaar te openen Hanzelijn. Benut dat potentieel!

Een kortere reissnelheid is een van de troeven waarmee de automobilist verleid kan worden te kiezen voor het openbaar vervoer.

Rover wil dat de reiziger sneller kan reizen. En snel een beetje!

Maarten Batenburg, bestuurslid