Skip to main content

Steeds minder tevredenheid over op tijd rijden NS

Vtreinreizigers2oor het vierde achtereenvolgende jaar zijn reizigers minder tevreden over het op tijd rijden van NS. Vooral het laatste kwartaal van 2013 waren reizigers ontevreden: ondanks de zachte winter zonder sneeuwval scoorde NS bij slechts 42% van de ondervraagden het rapportcijfer 7 of meer voor het op tijd rijden. Een uitzonderlijk lage score. De consumentenorganisaties in het Locov schrijven de ontevredenheid toe aan een opeenstapeling van buitendienststellingen, die soms slecht waren geregeld, en aan sein- en wisselstoringen.

Op veel aspecten heeft NS in 2013 goed gepresteerd. Reizigers zijn vaker tevreden over de reinheid op het perron en in de trein (59% gaf NS een 7 of meer) en de sociale veiligheid (79%). Het meest gestegen is het percentage reizigers dat tevreden is over de informatie de NS verstrekt tijdens ontregelingen (60%). Andere cijfers geven minder reden tot juichen. De meerderheid van de ondervraagde reizigers gaf de NS een lage beoordeling (53%) als het gaat om op tijd rijden.

De lage tevredenheid over op tijd rijden is opvallend: met uitzondering van het eerste kwartaal is er nauwelijks sprake geweest van vertraging door winterweer. De door ProRail verstrekte punctualiteitscijfers zeggen niet alles, concluderen de consumentenorganisaties. Zij zien andere verklaringen voor de lage klanttevredenheid. Veel reizigers klaagden over volle treinen en lieten soms vrijwillig een overvolle trein aan zich voorbij gaan. Daarnaast doen zich de laatste jaren veel sein- en wisselstoringen voor. Ook hebben reizigers veel last gehad van het stilleggen of beperken van het treinverkeer door geplande werkzaamheden aan het spoor. Alternatief vervoer was in een aantal gevallen slecht geregeld. Bij overvolle treinen of uitgevallen treinen door werkzaamheden tonen de punctualiteitscijfers geen vertraging, maar de reiziger heeft er wel hinder van en kan een langere reistijd ervaren.

Voor het komende jaar staat er ook weer een overmaat aan buitendienststellingen gepland. De consumentenorganisaties roepen NS op om de dienstverlening op aanvaardbaar niveau te brengen. Zo zouden bouwprojecten die niet nodig zijn voor de veilige onderhoudstoestand van het spoor over een langere tijd uitgesmeerd kunnen worden.

Bekijk hier de klanttevredenheidscijfers.

Consbalk