Skip to main content

Strippenkaart ten grave gedragen

bloemstukHet is een historische week geweest voor de reiziger, het was de week waarin de strippenkaart het veld moest ruimen voor de OV-chipkaart. Extra bijzonder aan deze gebeurtenis is dat de OV-chipkaart eigenlijk nog niet klaar is om het stokje over te nemen. Het eindbeeld van de chipkaart, één kaart voor al het OV en slechts eenmaal per reis in- en uitchecken, lijken tenslotte nog heel ver weg.

Donderdag 3 november, de dag dat de reiziger werd veroordeeld tot de OV-chipkaart, trok een groepje stemming geklede Rover-bestuursleden naar het kantoor van Trans Link Systems (TLS) om een kleine rouwdienst voor de strippenkaart te houden. TLS is als uitgever van de OV-chipkaart overigens niet de partij die verantwoordelijk is voor de invoering, die partij bestaat immers niet. De OV-chipkaart is de verantwoordelijkheid van zoveel verschillende organisaties en overheden, dat eigenlijk niemand zich nog hans bijna_klaar_met_praten2verantwoordelijk voor de kaart voelt. Maar TLS blijft eigenaar van de OV-chipkaart en daarmee toch de organisatie bij uitstek die het van de strippenkaart moet overnemen. Daarom koos Rover ervoor voor de deur van het TLS-kantoor nog eens duidelijk te maken waarom wij nog geen afscheid hadden willen nemen van de strippenkaart.

De strippenkaart was duidelijk, de OV-chipkaart is complex. De strippenkaart was overal te koop, er zijn nog steeds niet voldoende punten waar je de OV-chipkaart kunt opladen. Op de strippenkaart kon je met meerdere personen reizen en bovendien had je inzicht in hoeveel saldo er nog opstond. En natuurlijk kon je nooit vergeten uit te checken. Kortom, genoeg redenen voor Rover om het veel te vroeg “overlijden” van dit vervoersbewijs zeer te betreuren.

Nadat de strippenkaart deze donderdagochtend symbolisch ten grave was geoverhandiging wensenlijst2dragen, overhandigde Rover-bestuurslid Aldo Markus een wensenlijst voor de OV-chipkaart aan TLS-woordvoerster Anita Hilhorst. Daarbij zei hij te hopen dat TLS er een uitdaging in zal zien samen met het Rijk, de provincies en de vervoersbedrijven een goed product van de OV-chipkaart te maken. Anita Hilhorst heeft er veel vertrouwen in en stelde dat de OV-chipkaart dan ook al veel verbeteringen heeft doorgemaakt. Dat is ook zeker waar, maar Rover blijft van mening dat de kaart gewoon achter de schermen ontwikkeld en verbeterd had moeten worden in plaats van ten koste van de reiziger.