Skip to main content

Terechte kritiek op ProRail

thumb Rails2Uit een geheim advies van topadviseur Jaap Bierman klinkt stevige kritiek op ProRail. Dit meldt de volkskrant vandaag. Bierman concludeert dat de overheid de strikte scheiding tussen NS en ProRail ongedaan moet maken om de aanhoudende problemen met het treinverkeer structureel te kunnen oplossen. Rover heeft twijfels bij een fusie van de spoorpartijen, maar kan Biermans analyse zeker delen.
 
Bierman werd door NS en ProRail ingehuurd om een toekomstbestendige spoorfilosofie op te stellen. Zijn conclusie is dat het publieke belang bij de top van ProRail minder zwaar lijkt te wegen dan het belang van het eigen bedrijf. In de notitie zegt Bierman dat de discussies over het spoor niet moeten worden vertroebeld door de deelbelangen van NS en ProRail. De afhankelijkheid tussen infra en gebruikers is volgens hem zo groot, dat ze het best in één organisatie kunnen worden opgenomen.
 
Rover vindt het een goede zaak om het zelfstandig functioneren van ProRail ter discussie te stellen. “Deze kritiek zou er niet zijn als ProRail niet zo slecht had gefunctioneerd”, stelt Rover-voorzitter Arriën Kruyt. “In het Locov is ons verteld dat er gemiddeld 30 storingen per dag op het spoor zijn, waarvan het merendeel sein- en wisselstoringen zijn. Dit gaat zo niet langer.” Ook de grote hoeveelheid buitendienststellingen zijn al lange tijd een doorn in het oog van Rover. Ook bij die discussie lijken reizigersbelangen nauwelijks een rol te spelen.
 
Rover is er niet van overtuigd dat een fusie tussen NS en ProRail de oplossing zou zijn, omdat het dan niet duidelijk is of de belangen van andere vervoerders op het spoor voldoende aan bod komen. Wel vindt de reizigersvereniging dat de kloof tussen vervoerders en spoorbeheerder minder groot moet worden en dat ProRail het reizigersbelang niet hoog genoeg op de agenda heeft staan. De reiziger heeft er daarom belang bij dat de discussie over de positie van ProRail wordt gevoerd.
 
Rover roept al jaren dat de marktwerking in Nederland imperfect is ingevoerd – zo ontbreekt een goede toezichthouder en zijn reizigersbelangen niet gewaarborgd. De splitsing van ProRail en NS heeft niet het gewenste effect gehad. “In plaats van de systeemdelen verder uit elkaar te trekken en spanningen te verhogen, ligt juist een beweging met meer toenadering, meer afstemming en integrale coördinatie voor de hand – zodat de Reiziger een snelle en probleemloze reis door de keten kan worden aangeboden”, aldus Bierman in zijn memo. “Zonder gezeur van deur tot deur” is een van de credo’s van Rover en alleen al daarom verdient het memo van Bierman nog nadere bestudering.