Valleilijn kan vergelijking glansrijk doorstaan!
De afdeling Amersfoort van Reizigersvereniging Rover kijkt positief terug op de eerste vijf jaar Valleilijn. De treinverbinding Amersfoort – Ede-Wageningen is enorm verbeterd en het aantal reizigers is met sprongen gestegen. Dat is een felicitatie aan vervoerder Connexxion en de provincie Gelderland waard.
Kon je vroeger eenmaal per uur (en in de spits tweemaal) reizen, nu rijden de treinen elk halfuur over de hele lijn en tussen Amersfoort en Barneveld Centrum zelfs elk kwartier. En ze worden goed gebruikt. Ook de werkruimtes en de zitjes, waar je gezellig kunt bijpraten worden goed gebruikt en voorkomen, dat verschillende groepen reizigers elkaar hinderen. De vergelijking met de oude situatie wordt glansrijk doorstaan!
Dit alles bewijst, dat een goede o.v.-voorziening in staat is nieuwe klanten te werven. Komend voorjaar worden de aansluitingen met sommige buslijnen in Ede en Barneveld verbeterd.
Klachten ontvangt Rover eigenlijk alleen over de aansluiting in Ede-Wageningen op de trein naar Arnhem. Het probleem is dat de je op de enkelsporige lijn nauwelijks met de tijden kunt schuiven, of je moet de goede aansluitingen in Amersfoort naar het westen opofferen. En dan dupeer je weer meer mensen dan nu...
Het liefst zou Rover trouwens zien, dat de Valleilijn gewoon naar Arnhem doorrijdt. Er moet dan ook werk worden gemaakt van de plannen om dit te realiseren. Daarbij zijn de provincie, het Rijk en NS betrokken, maar als de aantrekkelijkheid voor de reiziger voorop staat, moet een oplossing kunnen worden gevonden.
Voor de komende jaren hoopt Rover erop, dat de ingeslagen weg kan worden voortgezet. Nieuwe stations in Hoevelaken en Barneveld Zuid staan al op de rol en er wordt hardop nagedacht over nog meer stations in de stad Amersfoort en zelfs over uitbreiding van de kwartierdienst naar Ede-Wageningen.
Is er helemaal geen kritiek dan? Toch wel. Rover vindt het jammer dat de treinen geen toilet hebben. Dat moet een punt zijn, als de concessie wordt vernieuwd. Maar als er tussentijds nieuwe treinen nodig zouden zijn, moeten die meteen een klein kamertje krijgen.
Kortom, uitdagingen genoeg voor de komende tijd!