De reiziger moet niet zo klagen
Treinreizigers moeten minder klagen als de treinenloop ontregeld raakt. Dat is de boodschap van minister Schultz van Haegen aan de reiziger in het NRC Handelsblad. Als het sneeuwt of er gebeurt iets vervelends, kan de boel nu eenmaal ontregeld raken. Shit happens.
Volgens minister Schultz is het tijdens forse sneeuwdagen ook op alle wegen mis en daarom niet terecht dat er meteen zo over de spoorsector geklaagd wordt. Wordt er dan meteen zo over het spoor geklaagd? Natuurlijk, en de politiek sluit zich daar altijd gretig bij aan.
En de treinreiziger, begint die niet massaal te klagen tijdens dit soort “rampdagen”? Jazeker. Over informatie die niet wordt gegeven. Of over onjuiste informatie die juist wel wordt gegeven. Over het feit dat de dienstregeling 10 dagen lang preventief wordt uitgedund omdat het ’s nachts kan gaan vriezen. Over de overvolle treinen die een gevolg zijn van nieuwe sprinters die nauwelijks werden getest en opeens niet tegen smeltwater bleken te kunnen. Over de dure taxi die na de zoveelste storing bij Schiphol moest worden genomen en nu niet door de NS vergoed wordt.
Waren het niet juist die klagende reizigers die tijdens de sneeuwdagen massaal via Twitter elkaar te hulp schoten door juiste informatie door te geven, elkaar een lift te bieden en zelfs een complete app ontwikkelden voor dit soort noodgevallen? Volgens mij was het niet de spoorsector, en zeker niet de minister.
De spoorsector is zelf juist allerminst van plan te accepteren dat een ramp nu eenmaal kan gebeuren. Er wordt uitgebreid onderzoek gedaan naar de structurele oorzaken van de kwetsbaarheid van ons spoor er wordt wel degelijk gezocht naar verbeteringen. Ook door het ministerie. Dat betekent nog niet dat er al meteen morgen resultaat is. Maar er is ook zeker geen reden om te berusten in de huidige kwetsbaarheid. Het kan en moet echt beter, en tot nu toe heeft de minister juist laten blijken het hier mee eens te zijn.
Een ramp kan gebeuren, soms is er absoluut sprake van overmacht. Maar je kunt de verantwoordelijke vervoerders best afrekenen op hoe zij met de ramp omgaan. De minister denkt daar duidelijk heel anders over dan de reiziger. En zo zijn wij nu op de eerste echte zomerdag van het jaar dankzij de minister opeens weer over sneeuw aan het klagen.
Sanne van Galen, woordvoerder