Veel klachten over NS-plannen Hoorn Kersenboogerd
Rover ontvangt veel klachten van boze reizigers die hebben vernomen dat de spitstrein Enkhuizen – Amsterdam vanaf december niet meer stopt op station Hoorn Kersenboogerd. Rover is akkoord gegaan met de verslechtering om een nog grotere verslechtering te voorkomen.
Station Hoorn Kersenboogerd krijgt in dienstregeling 2014 onvermijdelijk te maken met een verslechtering. In 2014 zijn meer Fyra’s gepland tussen Rotterdam en Schiphol, om hier ruimte voor te maken moeten de tijden van de sprinter Hoorn – Schiphol – Hoofddorp worden verschoven. Er blijft voor Hoorn Kersenboogerd geen ruimte over voor zowel een sprinterstop als een stop van spitstrein Enkhuizen – Amsterdam.
In februari kondigde NS daarom aan de sprinter Hoofddorp – Hoorn-Kersenboogerd in te korten tot Hoorn. Reizigers tussen Kersenboogerd en Purmerend/Zaandam zouden een slechte overstap krijgen in Hoorn, waardoor hun reistijd met een kwartier zou toenemen. Reizigers tussen Kersenboogerd en Amsterdam Lelylaan/Schiphol/Hoofddorp zouden voortaan eveneens moeten overstappen en een langere reistijd krijgen.
Na een negatief advies van de consumentenorganisaties heeft NS besloten de verslechtering anders vorm te geven en de sprinter Hoorn Kersenboogerd-Hoofddorp (7 dagen per week, ieder halfuur) te handhaven. Rover betreurt het verdwijnen van de spitstrein op Hoorn Kersenboogerd maar meent dat de reizigers per saldo slechter af zouden zijn geweest met de oorspronkelijke NS-plannen.