Verbeteringen rit naar station soms eenvoudig
Het vervoer van en naar stations kan en moet beter. Enkele eenvoudige maatregelen zouden de reis naar het station al snel aantrekkelijker kunnen maken. Reizigers ergeren zich vooral aan een nat pak, een zoekgeraakte fiets en gebrekkige bewegwijzering op stations in ons land. Veel verbeteringen zijn mogelijk in de stationsomgeving zelf, blijkt uit een inventarisatie van Agentschap NL, de uitvoeringsorganisatie op het gebied van duurzaamheid en innovatie.
Nationale reisvraag
Meer dan driehonderd reizigers droegen ideeën aan die de rit van en naar het station aangenamer kunnen maken. Zij namen deel aan de zogeheten Nationale Reisvraag die door Agentschap NL is uitgeschreven. Rover ondersteunde het initiatief en heeft aan diverse creatieve sessies bijgedragen. De inzenders hebben met name behoefte aan adequate weersinformatie als ze onderweg zijn. Een beeldscherm met buienradar in de trein en in de fietsenstalling kan uitkomst bieden. Een van de inzenders stelt in navolging van de OV-fiets een OV-paraplu voor, waarmee reizigers droog blijven als het weer plotseling omslaat. Verder kan de bewegwijzering in de stationsomgeving beter. Een speciale app of looplijnen naar de tram- en bushalte kunnen dit probleem oplossen. Een andere inzender pleit voor een nooduitcheckpaal voor wie vergeet in de bus of tram uit te checken.
Kleurmarkeringen
Veel van de ingezonden ideeën blijken prima toepasbaar, zoals kleurmarkering in fietsenstallingen, zodat mensen hun fiets sneller terugvinden. “Je ziet hoe belangrijk het is om de reiziger zelf te raadplegen. Zwakke schakels onderweg kunnen mensen uit de trein houden. Door die weg te nemen, wordt een treinreis aantrekkelijker en sparen we het milieu”, zegt Klaartje Arntzen, programma-adviseur bij Agentschap NL. Agentschap wil diverse partijen zoals gemeenten, vervoerders en bedrijven bij elkaar brengen, zodat de ideeën daadwerkelijk kunnen worden uitgevoerd.
Uitvoering
Een deskundige jury heeft een voorselectie gemaakt van de tien beste ideeën. De komende twee weken kunnen de genomineerden hun idee verder aanscherpen. Dat gebeurt in samenwerking met deskundigen op het gebied van openbaar vervoer. De jury bepaalt wie de vakprijs wint. Naast de juryprijs is er een publieksprijs. Nederlanders kunnen hun stem uitbrengen op de website van de Nationale Reisvraag en op Facebook. De winnaars van de Nationale Reisvraag wordt over een maand bekendgemaakt. Hij of zij mag een weekendje weg.
De Nationale Reisvraag maakt deel uit van het programma Innovatief Reizen van en naar het Station van Agentschap NL, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.