Adviezen OV-ebike overgenomen door NS
NS neemt in de komst van de OV-ebike vrijwel alle adviezen over van Rover en de andere consumentenorganisaties. Binnenkort wil NS op vier stations starten met een proef met de elektrische OV-fiets. Rover heeft dit voorjaar samen met andere organisaties advies uitgebracht over tarieven, gebruiksgemak, privacy en aansprakelijkheid.
Zo heeft NS toegezegd alleen OV-ebikes uit te geven die volledig zijn opgeladen. Dit zal bij de uitgifte nog eens extra worden gecontroleerd. Ook zullen er in de stallingen reserve accu's komen en zal op elke fiets de actieradius inzichtelijk zijn via het display op het stuur. Ook heeft NS in de voorwaarden nu verduidelijkt wat wordt gedaan met data die verkregen worden via o.a. GPS-tracking. Zo wordt de data over gebruik en over klanten strikt gescheiden gehouden en zal NS opnieuw advies vragen als ze data voor andere doeleinden wil gaan gebruiken dan alleen het traceren van gestolen fietsen.
Verder is nu verduidelijkt dat de huurder alleen aansprakelijk is voor brandschade als deze brand wordt veroorzaakt door het zelf opladen van de fiets wat volgens de voorwaarden expliciet is verboden. De verhuurder is dus niet aansprakelijk als een OV-ebike door een andere oorzaak brandschade oploopt.
Tot slot gaat NS onderzoeken of ook een ander tarief dan 10 euro per dag mogelijk is, zoals bijvoorbeeld een uurtarief. Vooralsnog heeft NS niet de adviezen overgenomen om met meerdere formaten OV-ebike te komen als de proef succesvol is en bijvoorbeeld een bagagedrager toe te voegen. Wel heeft NS wel toegezegd hier naar te kijken wanneer na de proef wordt besloten over de eventuele verdere introductie van de OV-ebike.