Skip to main content
Fietsenstalling bij station

Rover en Fietsersbond: blijf fietsgoten aanleggen

ProRail past zijn beleid aan: bij nieuw- en verbouw van stations worden geen fietsgoten meer langs trappen geplaatst. Daarmee worden fietsers volledig afhankelijk van liften of hellingbanen om perrons te bereiken. Rover en de Fietsersbond roepen ProRail op dit besluit terug te draaien en fietsgoten te blijven aanleggen.

Fietsgoten zijn eenvoudige gleuven langs de trap waarmee je je fiets mee omhoog of omlaag kunt duwen. Vooral op momenten dat een lift kapot is of er geen ruimte is, zijn ze een praktische oplossing. Volgens ProRail zouden fietsgoten onveilig zijn – op basis van eigen onderzoek dat niet openbaar is gemaakt. Ze vinden liften en hellingbanen voldoende om de toegankelijkheid te garanderen. “Stop met het schrappen van fietsgoten en leg ze juist aan bij stations. Alleen zo blijft reizen met de fiets veilig, comfortabel en voor iedereen toegankelijk,” aldus Wim Bot, beleidsadviseur Fietsersbond.

Fietsgoten onmisbaar als back-up

Tot een paar jaar geleden waren fietsgoten nog standaard bij stations. Inmiddels verdwijnen ze, zoals op Rotterdam Centraal, en worden reizigers steeds afhankelijker van liften. Die hebben beperkte capaciteit en zijn bovendien regelmatig langere tijd buiten gebruik.

Zonder fietsgoten moeten fietsers bij een defecte lift hun fiets de trap op of af tillen om het perron te bereiken. Dat is zwaar, onhandig en vergroot het risico op ongelukken. Fietsgoten zijn daarom onmisbaar als back-up. Ze verminderen bovendien de druk op liften, zodat reizigers die echt afhankelijk zijn van de lift sneller aan de beurt zijn. In Ede en Groningen blijkt nu al dat het ontbreken van fietsgoten leidt tot klachten en frustratie bij reizigers.

Rover en de Fietsersbond maken, samen met andere consumentenorganisaties, deel uit van het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov), waar deze oproep eind augustus besproken zal worden.

Fiets