Skip to main content

Verdwijnen van papieren treinkaartjes

ovchipkaartnsDonderdag 15 november was Rover met NS te gast in een informatieve uitzending van Meldpunt! van Omroep MAX over het uitfaseren van het papieren treinkaartje. Op de website van Omroep MAX is de uitzending terug te kijken en veel informatie te vinden over het afschaffen van het papieren kaartje.


Is de video hierboven niet zichtbaar? U heeft Microsoft Silverlight 2.0 nodig om deze video te kunnen bekijken.
Deze component kunt u hier downloaden: Silverlight 2.0.

 

Even kort op een rij:

  • Op 14 november zijn de NS-kaartautomaten veranderd. Ze zijn nu vooral ingericht op de OV-chipkaart. De optie "ik heb geen OV-chipkaart" kun je kiezen (zelfs al heb je al 5 OV-chipkaarten) om terecht te komen in het vertrouwde scherm met enkele reizen en retourtjes, zowel met als zonder kortinh.
  • Papieren kaartjes die wel per 14 november zijn verdwenen:
    - Kaartjes zonder datum (alle soorten)
    - Dagkaart (is ook niet meer als e-ticket te koop vanaf die datum)
    - Weekendretour
    - Weekend railrunner
    - Maandnetabonnement
    - Treinkaartje + toegang spoorwegmuseum
    - P&R kortingskaartjes Q-park (nog wel verkrijgbaar bij NS-servicebaile, maar niet meer uit automaat)
    - Overgangsbewijs 2-1 Dagkaart (overgangsbewijzen voor andere papieren kaartjes blijven wel)
    - Treintaxi 6 voor 5 (losse treintaxikaartjes zijn nog wel uit de automaat te halen)
  • Naar verwachting per 1 maart 2013 verdwijnen de papieren kaartjes met 40% korting. Abonnementhouders moeten dan in- en uitchecken (dit geldt ook voor studenten). Dit kan voor voordeelurenkaarthouders nare gevolgen hebben, zoals het niet meer kunnen opbreken van een reis in een vol tarief-deel voor 9 uur en een kortingsdeel na 9 uur.
  • Dit heeft ook gevolgen voor wie gebruik wil maken van de samenreiskorting. De meereizer heeft een eigen chipkaart nodig en moet hier een "samenreisproduct" opladen. Het product geldt dan voor één reis: bij een heen- en terugreis moet het product dus telkens opnieuw voor aanvang van de reis worden geladen. De meereizer moet tevens €10 saldo op zijn kaart hebben om te kunnen inchecken. Zie ook het oefenfilmpje van NS.
    Let op: de verschipte samenreiskorting bestaat al, maar is alleen geldig bij NS! Hierover zijn nog geen afspraken gemaakt met andere vervoerders. Reis je met meerdere vervoerders, gebruik dan dus uitsluitend een papieren kortingskaartje en negeer het meereisproduct voor de OV-chipkaart! 
  • Om het extra moeilijk te maken: voor trajectkaarthouders die gebruik maken van hun 40% korting-mogelijkheid, blijven de papieren kaartjes met 40% korting de enige oplossing en dus gewoon te koop. Straks zien we dus de schizofrene situatie dat deze kaartjes nog bestaan, maar door alleen deze beperkte groep reizigers gekocht mag worden. Hoe NS wil optreden tegen voordeelurenkaarthouders die per ongeluk nog een papieren kortingskaartje trekken, is ons niet bekend. Wel heeft NS ons laten weten hierin "coulant" te zullen zijn.

Rover is altijd voor een duaal systeem geweest en betreurt dus het uitfaseren van het papieren NS-kaartje. Wat wij nog meer betreuren is dat deze uitfasering gepaard gaat met veel onduidelijkheid voor reizigers, getuige de vele vragen die wij hierover krijgen.