Skip to main content

Vervangende verbinding Fyra nog niet voldoende

fyraDe Belgische spoorwegen NMBS hebben maandagmiddag bekend gemaakt vanaf komend weekend een intercity Roosendaal – Antwerpen te laten rijden als tijdelijke vervanging van de Fyra. Net als de Fyra gaat deze pendeltrein slechts één keer per twee uur rijden. Daarnaast stelt de vervoerder AnsaldoBreda, de producent van de Fyra, als ultimatum binnen drie maanden de problemen met de Fyra op te lossen op straffe van verbreking van het contract. Dit laatste nieuws biedt nu echter geen hulp aan de grensoverschrijdende treinreiziger.
 
Het is goed dat de NMBS de problemen inziet en naar een oplossing zoekt. Anderzijds zijn Rover en TreinTramBus ontgoocheld dat het alternatief slechts bestaat uit een trein Antwerpen-Roosendaal, zodat reizigers Brussel-Amsterdam twee keer moeten overstappen. De frequentie van eens per twee uur is bovendien zo laag dat de trein geen aantrekkelijk vervoersmiddel wordt voor grensoverschrijdende reizigers. De reizigersorganisaties zien de terugkeer van de Beneluxtrein als enige goede oplossing. Daarbij zouden de afgeschafte Weekendretour en Superdagretour moeten terugkomen en weer via de automaat te koop zijn.
 
Voor Rover en TreinTramBus kan een oplossing met de Fyra alleen niet volstaan. Er dient naast een Hogesnelheidstrein een gewone trein te rijden tussen Nederland en België, die ook toegankelijk is met diverse treinabonnementen. We menen ook dat de Nederlandse en Belgische politiek hier aan zet zijn om instructies te geven aan NMBS en NS.
 
Rover en TreinTramBus zijn graag bereid om constructief naar een oplossing te zoeken, samen met NMBS, NS en de politiek.