Vlucht gemist door treinvertraging?
Iedere zomer ontvangt Rover wel een aantal klachten van reizigers die door grote treinvertragingen hun vlucht hebben gemist. Dit betekent vaak honderden euro’s aan onkosten, terwijl NS alleen een deel van het treinkaartje vergoed. Rover roept deze reizigers op eerst een claim bij NS in te dienen en indien deze wordt afgewezen, naar de Geschillencommissie Openbaar Vervoer te stappen. Rover hoopt hiermee een betere regeling af te dwingen voor reizigers die met hoge kosten blijven zitten. Klik hier voor meer informatie en om een voorbeeldbrief te downloaden.
In het Burgerlijk Wetboek staat dat vervoerbedrijven niet aansprakelijk kunnen worden gesteld voor gevolgschade van reizigers (zoals het missen van een vliegtuig als gevolg van vertraging). In de periode 2000-2003 heeft Rover – samen met andere consumentenorganisaties – geprobeerd om dit artikel uit de wet te krijgen, maar uiteindelijk heeft toenmalige Minister De Boer aan de Kamer voorgesteld om het artikel te handhaven, en de Kamer heeft daarmee ingestemd.
Rover zou een gang naar de Geschillencommissie OV willen aanbevelen, omdat dat kan helpen om een betere regeling af te dwingen bij de vervoerders. Nu komen de OV-bedrijven er wel erg gemakkelijk vanaf. Eind 2012 kreeg een reiziger die naar de geschillencommissie stapte al haar geld terug. NS besloot te schikken, nog voordat de commissie een uitspraak deed. Ook is een geval bekend waarin een reiziger een deel van de kosten vergoed kreeg door alleen al te dreigen met een gang naar de Geschillencommissie. Rover is verheugd met deze schikkingen, al hadden wij liever een echte uitspraak gehad die voor jurisprudentie kan zorgen voor komende gevallen. Wel is er in 2002 een uitspraak gedaan waar wij goede hoop uit putten. Toen moest NS de extra ticketkosten van de vertraagde reizigers geheel vergoeden omdat de vertraging buitensporig was en NS tekort was geschoten in opvang en informatievoorziening.