Skip to main content

De reizigers zijn meer tevreden

arriengrootEen paar weken geleden was er het goede nieuws dat over de gehele linie reizigers meer tevreden zijn over het openbaar vervoer. Zelfs het GVB in Amsterdam was er op vooruit gegaan in het oordeel van de reizigers. Dat is verheugend. Dat oordeel staat haaks op de berichtgeving in de media. De media vertellen met smaak wanneer er weer iets mis gaat. Er gaat ook heel veel goed en dat is van belang voor de reizigers.

NS adverteert met recht en reden voor de NS-Businesscard, die het reizen vergemakkelijkt. Dit zal gevolgd worden door talloze andere aanbieders, die soortgelijke voorzieningen gaan bieden. De reiziger kan straks kiezen. Spannend! Marktwerking heeft voordelen voor de reizigers.

Niet tevreden zijn de reizigers naar België. Het blijft behelpen met één trein per twee uur tussen Den Haag en Brussel. De staatsmonopolisten NS en NMBS, ingedekt door hun ministers, hebben de reizigers niets te bieden op dit traject. NS Hispeed en NMBS Europe: what’s in a name? Boemelen met afgedankt materieel tussen twee hoofdsteden. Virgin Rail, SNCF of DB zouden het beter doen, maar hebben die nog zin om zaken te doen met een Nederlandse of Belgische overheid, die meer belang hechten aan hun tedere betrekkingen met NS en NMBS dan aan de reizigers? Het is echt schandelijk dat de bewindslieden zich volledig laten inpakken door “hun” staatsbedrijven.  Het geblunder van NS en NMBS geeft de Europese Commissie sterke argumenten in handen om te pleiten voor een vrije markt op de rails in het belang van de reizigers.

Waarom gingen de tevredenheidcijfers bij de GVB omhoog? Uit vrees voor marktwerking.

 

Arriën Kruyt
Voorzitter Rover