Voortaan ook adviesplicht over HSL-Zuid
Het ministerie moet de concessie voor de HSL-Zuid aanpassen, zodat de exploitant HSA voortaan verplicht de consumentenorganisaties om advies zal vragen over besluiten mbt het binnenlandse traject van de Fyra Brussel. Dat heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBB) geoordeeld.
Rover maakte in 2009 onmiddellijk bezwaar toen bleek dat in de HSL Zuid-concessie een vreemde uitzondering werd gemaakt op het adviesrecht: hoewel consumentenorganisaties altijd hadden mogen adviseren over de binnenlandse trajecten van internationale intercity’s, mocht over de Fyra Amsterdam – Brussel niet worden meegepraat. Rover legde de zaak neer bij het CBB. Na drie jaar is nu eindelijk het besluit gevallen: voortaan zal HSA ook over het binnenlandse traject van de Fyra Brussel advies moeten vragen in het consumentenoverleg LOCOV.
Het Ministerie van I&M wilde het wettelijke adviesrecht niet toepassen op de Fyra tussen Amsterdam en Brussel die vanaf eind 2012 zal gaan rijden. Het ministerie en HSA vonden het adviesrecht moeilijk praktisch uitvoerbaar op deze internationale verbinding en vreesde langzamere besluitvorming. Het CBB oordeelde echter dat het feit dat HSA het adviesrecht uit praktische overwegingen niet wenselijk acht, de inperking daarvan niet rechtvaardigt.
De concessie moet uiterlijk 1 oktober 2012 zijn aangepast. Hoewel het adviesrecht niet betekent dat HSA de adviezen van consumentenorganisaties verplicht moet opvolgen, is Rover blij met de uitspraak van CBB. Rover hoopt door het adviesrecht meer invloed te kunnen krijgen op het binnenlandse traject van de Fyra Brussel en verwacht door het besluit in de toekomst dit soort vreemde uitzonderingen op het adviesrecht voorkomen zullen worden.
Lees hier de uitspraak van het CBB