Zorgen en onvrede bij trajectkaarthouders
Rover ontvangt veel reacties van NS-trajectkaarthouders die zich zorgen maken over de gevolgen van het afschaffen van het papieren kortingskaartje. Trajectkaarthouders gebruiken het papieren kaartje om met korting buiten hun vaste traject te reizen. NS heeft een tijdelijke oplossing aangekondigd voor deze groep reizigers totdat zij over zijn naar het nieuwe Traject Vrij. Maar ook dit nieuwe abonnement levert klachten op omdat veel reizigers duurder uit zijn.
Trajectkaarthouders schaffen een abonnement aan voor een bepaald traject. Buiten dat traject reizen zij buiten de ochtendspits met 40% korting door nu nog een papieren kortingskaartje aan te schaffen. Per 9 juli verdwijnen deze kaartjes echter. Het duurt nog een tijd voordat alle abonnementhouders over zijn op het nieuwe Traject Vrij, waarbij reizigers geen papieren kaartjes meer nodig hebben.
Voor de trajectkaart “oude stijl” komt een tijdelijke tussenoplossing: om met korting buiten het vaste traject te reizen, kan dan een digitaal kortingskaartje op de OV-chipkaart worden geladen, in- en uitchecken is hiermee niet nodig. Op dit moment is in de kaartautomaat hiervan nog niets te zien. Ook blijkt veel stationspersoneel nog niet bekend met de oplossing, waardoor vragen van reizigers onbeantwoord blijven of zelfs onjuiste informatie wordt gegeven. NS gaat later deze maand klanten informeren over de oplossing voor trajectkaarthouders.
Wanneer alle trajectkaarthouders eenmaal over zijn op het nieuwe Traject Vrij, reizen zij voortaan op rekening voor de reizen buiten het vaste traject. Een prima oplossing voor deze gebruikers, maar Traject Vrij heeft ook een groot nadeel: wie in de middagspits tussen 16:00 en 18:30 incheckt, krijgt niet langer 40% korting buiten het vaste traject. Ondanks deze beperking valt de maandprijs van het nieuwe abonnement voor veel reizigers juist hoger uit. Consumentenorganisaties hebben bezwaar gemaakt tegen deze prijsverhoging waarbij de rekening voor het invoeren van het chipkaartsysteem voor de zoveelste keer bij de reiziger wordt neergelegd.