Zorgen om wegvallen laatste treinverbindingen
De consumentenorganisaties in het Locov hebben NS geadviseerd over voorgenomen wijzigingen in de dienstregeling voor 2013. De wijzigingen gaan per 15 december 2013 in, gelijk met de nieuwe dienstregeling voor 2014. De consumentenorganisaties zijn positief over enkele aanvullingen in de dienstregeling, maar maken zich zorgen over verminderde beschikbaarheid van spoor vanwege werkzaamheden en onderhoud.
De consumentenorganisaties in het Locov maken zich grote zorgen over de gevolgen van de door ProRail geplande werkzaamheden op het spoor. Door aangescherpte veiligheidsnormen is het spoor tijdens deze werkzaamheden steeds minder beschikbaar. Vanaf 15 december betekent dit voor veel late treinen een aanzienlijk langere reistijd of vervanging door bussen. De consumentenorganisaties vrezen dat een substantieel deel van de vaste reizigers op het nachtnet zullen afhaken. Doordat deze reizigers mogelijk de weg opgaan, kan dit weer een negatief gevolg hebben op de verkeersveiligheid. De consumentenorganisaties vinden daarom dat er een meer integrale veiligheidsafweging moet worden gemaakt.
Reizigers tussen Amsterdam, Hoorn en Enkhuizen zullen veel overlast ervaren door werkzaamheden: de laatste reismogelijkheid valt hierdoor een half uur, een uur of zelfs anderhalf uur eerder uit. De consumentenorganisaties willen dat NS de overlast beperkt door bussen in te zetten of een afspraak te maken met EBS over het toelaten van reizigers met treinkaartjes in de laatste bussen van Amsterdam naar Purmerend en Hoorn, met doortrekking van de laatste ritten van buslijn 314 naar Enkhuizen.
De consumentenorganisaties adviseren negatief over het schrappen van sprinterstops in de spits op station Utrecht Lunetten. De organisaties vinden dat een onjuiste afweging is gemaakt door ook in de ochtendspits een goederenpad tussen Geldermalsen en Utrecht voorrang te geven boven het stadsgewestelijk reizigersverkeer. Verheugd zijn de consumentenorganisaties over de uitbreiding van de kwartierdienst tussen Utrecht en Geldermalsen tot einde dienst en de uitbreiding van het nachtnet naar Amersfoort.