Zorgen om wissel-plannen ProRail
NS vreest ProRail-plannen om wissels te schrappen, staat in de Volkskrant te lezen. NS ontkent dit stellig en ook ProRail heeft Rover al laten weten zich niet in het artikel te herkennen. Maar eigenlijk herkennen wij ProRail wel in het artikel, want (ook) Rover vreest de sloopplannen van ProRail.
Dat ProRail zo nu en dan wissels weghaalt die niet meer gebruikt worden, is logisch. Helaas gaan de plannen in het programma "Robuust Spoor" veel verder. Want minder wissels maakt het spoor eenvoudiger en dus robuuster, volgens ProRail. Deze werkwijze gaat echter al snel twee hele grote nadelen meebrengen.
Ten eerste is de kans groot dat er directe verbindingen op het spoor zullen sneuvelen. Minder wissels betekent immers minder mogelijkheden. Een directe intercity tussen Arnhem en Den Haag zou bijvoorbeeld volgens de huidige plannen in de toekomst geen optie meer worden.
Daarnaast zullen de plannen onvermijdelijk leiden tot minder flexibiliteit op het spoor. En flexibiliteit is nou juist zo belangrijk op een spoor dat regelmatig door sein- en wisselstoringen wordt geplaagd, want met minder uitwijkmogelijkheden zullen de gevolgen van dit soort storingen alleen maar groter worden.
Rover is dan ook fel tegen de sloopplannen van ProRail en heeft dit ook in meerdere overleggen duidelijk gemaakt. Gelukkig gaat ProRail de discussie met ons niet uit de weg. We zijn de komende tijd dan ook nog niet over dit onderwerp uitgepraat.