Skip to main content

“Inbouw treintoiletten Gelderland niet pas in 2022!”

Provinciale Staten van Gelderland moeten hun verantwoordelijkheid wc bordnemen en het geld beschikbaar stellen, dat nodig is om alsnog toiletten in de treinen van Arriva en Connexxion te bouwen. Anderhalf jaar geleden heeft PS met grote meerderheid een motie aangenomen die hierop aandrong. Rover vindt het logisch om nu ook de financiële gevolgen van dit besluit onder ogen te zien.

De eerdere beslissing om treinen zonder toilet te laten bestellen wordt alom betreurd. De meeste betrokkenen zeggen inmiddels wel voorstander te zijn van toiletten in de trein, maar niemand wil de portemonnee trekken.

Gelderland wil nu pas in de volgende concessie (vanaf 2022) toiletten voorschrijven. Dat zou betekenen dat de inbouw dan zou plaatsvinden in dezelfde treinstellen waarin dat ook nu direct zou kunnen. “Het gaat praktisch om dezelfde investering”, zegt Aldo Markus van het landelijk Roverbestuur, “maar als je nu inbouwt profiteer je er veel langer van”. Hij vindt het realistisch om niet alle kosten bij de vervoermaatschappijen te leggen, want de provincie komt op haar eerdere voorwaarden terug. “Daarom heeft de provincie ook een financiële verantwoordelijkheid,” zegt hij.

Rover is van mening dat elke trein in Nederland een toilet moet hebben en voert hiervoor sinds enkele jaren zowel landelijk als regionaal actie. Landelijk zijn inmiddels door NS toezeggingen gedaan, maar provincies met regionale treinconcessies mogen hun eigen beslissingen nemen. Gelderland en Zuid-Holland zijn de enige provincies, waar op dit moment nog regionale treinen zonder toilet rijden.

Deze week behandelt PS de uitgangspunten voor de begroting van 2014. Rover roept de Gelderse Statenleden op, deze gelegenheid aan te grijpen om de inbouw van de toiletten veel eerder dan over negen jaar te realiseren.