Skip to main content

“Ingrijpen nodig bij busstation Leiden”

thumb BusstationLeidenEr moet snel worden ingegrepen om de informatievoorziening op busstation Leiden weer op voldoende niveau te krijgen. Dit schrijft Rover-afdeling Holland Rijnland in een brief aan het College van B&W en de gemeenteraad van Leiden. Sinds de exploitatie van de bussen in Leiden is overgenomen door Arriva, is het busstation een onoverzichtelijke en onherbergzame plaats geworden.

Arriva rijdt al 9 maanden in Leiden, maar de informatievoorziening op het busstation is nog steeds ondermaats. Sinds de vervoerder het van Connexxion heeft overgenomen is de informatie op de panelen boven de perrons verdwenen, tegenwoordig moet de reiziger het doen met één A4-tje over vaste vertrekperrons. De waarde van deze informatie is betrekkelijk, aangezien chauffeurs regelmatig zelf een ander vertrekperron kiezen. Panelen met actuele reisinformatie staan ongelukkig opgesteld en tonen bovendien geen actuele vertragingen.

Restanten uit het Connexxion-tijdperk geven het busstation bovendien een troosteloze indruk. Panelen en oude monitoren werken niet meer maar hangen nog wel op het busstation. Ook staat er nog een paneel waarop reizigers een lijnnummer kunnen intoetsen voor gesproken informatie, dat nu niet meer werkt.

Rover Holland Rijnland vraagt de gemeente nu om de regie te nemen en in te grijpen.  “Er worden miljoenen uitgegeven aan de bouw van parkeergarages en de herinrichting van de Breestraat, maar de entree van de stad voor een belangrijke groep reizigers wordt schromelijk verwaarloosd”, schrijft de Rover-afdeling.

Verantwoordelijk wethouder Robert Strijk erkent tegenover Omroep West dat de informatievoorziening niet op orde is en stelt dit te gaan bespreken met Arriva en provincie Zuid-Holland.