“Onterechte opbrengsten OV-chip terug naar reiziger”
Volgens onderzoek van De Telegraaf verdienen de vervoersbedrijven meer dan €30 miljoen per jaar aan reizigers die vergeten na hun reis uit te checken. Rover kan dit bedrag niet bevestigen noch ontkenen, maar zeker is dat er een flink bedrag mee gemoeid gaat. Om deze reden hebben ANWB en Rover bij de vervoerders aangedrongen op een onderzoek naar het precieze bedrag dat bij hen aan de strijkstok blijft hangen. Dit onderzoek wordt momenteel uigevoerd, in het najaar worden de resultaten verwacht.
Sinds de invoering van de OV-chipkaart is het uitchecken één van de grootste problemen en ergernissen bij het reizen met de OV-chipkaart. Reizigers vergeten bijvoorbeeld uit te checken, kiezen op een station het verkeerde poortje of paaltje, of krijgen te maken met apparatuur die buiten werking is. De reiziger is in de meeste gevallen een te veel betaald bedrag aan borg kwijt, dat hij niet gemakkelijk kan terugvragen.
Hoewel vervoersbedrijven niet ontkennen dat veel geld op deze manier bij hen terecht komt, stellen zij er geen voordeel van te hebben omdat het beheer van het OV-chipkaartsysteem vele malen meer kost dan dat van het papieren kaartje. Het kan en mag natuurlijk niet zo zijn dat een duur en ingewikkeld systeem bekostigd moet worden door reizigers die ten onrechte teveel betalen. Het is niet de reiziger die gekozen heeft voor dit systeem. Als reizigers voortaan plots massaal wél op de juiste manier gaan uitchecken, zullen de vervoerders toch ook gewoon de beheerkosten moeten dragen. Rover vindt het daarom oneerlijk deze kostenposten tegenover elkaar te zetten.
Rover wil dat het bedrag dat vervoerders door de problematiek met in- en uitchecken jaarlijks opstrijken, weer terugkomt bij de reiziger. Het onderzoek naar de omvang van dit probleem, dat er nu op aandringen van ANWB en Rover komt, is daarvan een begin.