Doortastende Minister
Minister Schultz van Haegen heeft een aantal slepende kwesties voor de reiziger goed opgelost. De NS krijgt wederom vanaf 2015 de concessie voor het Hoofdnet met uitzondering van een aantal stoptreinen. NS krijgt de concessie niet zo maar. De Minister heeft er stevige voorwaarden aan verbonden. In tegenstelling tot haar voorgangers neemt zij niet de houding aan van dat het bedrijf het allemaal maar zelf moet oplossen. Deze Minister stuurt.
De Hoge Snelheids Lijn (HSL) is tot op heden een financieel drama en te weinig reizigers konden er gebruik van maken. Het is knap dat de Minister een oplossing heeft gevonden, die de financiële schade beperkt en gelijktijdig voor de reiziger en de NS bevredigend is. Er mogen na 2015 naast de Thalys en de FYRA gewone intercitytreinen op de HSL gaan rijden. Dat biedt perspectieven voor een snelle verbinding van Amsterdam naar Tilburg en Eindhoven via Rotterdam-Breda. Ook een snelle trein Rotterdam-Schiphol-Almere en verder behoort tot de aantrekkelijke mogelijkheden. De aanleg van de HSL heeft veel geld gekost. Prima dat meer mensen er straks gebruik van kunnen maken.
Ook in de kwestie van het al dan niet aanbesteden van stoptreinen op het Hoofdnet heeft de Minister een knoop door gehakt. Bij wijze van experiment worden de stoptreinen van Roermond naar Heerlen en naar Maastricht aanbesteed. NS en FNV zijn daar erg ongelukkig over maar de Provincie Limburg ziet dit wel zitten vanwege de goede reputatie die Veolia daar heeft opgebouwd.
Er zijn nog twee andere onderwerpen die de daadkracht van deze Minister nodig hebben. Er is wel een structuurvisie op autowegen maar niet op het spoor. In een dichtbevolkt land als Nederland is dit dringend gewenst. Het andere onderwerp is en blijft de OV chipkaart. Bedrijven en provincies zijn bang voor de aantasting van hun bevoegdheden en verzetten zich tegen een OV-autoriteit die knopen kan doorhakken. En zo modderen de reizigers door van incident naar incident met de OV chipkaart.
Arriën Kruyt