Skip to main content

“Plan Amstelveenlijn een historische vergissing”

thumb AmsterdammetroHet opknippen van sneltram 51 tussen Amstelveen Zuid en Amsterdam CS is een enorme vergissing en verkwisting van gemeenschapsgeld. Dit schrijven Rover-afdelingen Amsterdam en Amstelland-Meerlanden in een brief aan de Regioraad van de Stadsregio Amsterdam. Rover wil dat de ‘Amstelveenlijn’ in zijn geheel wordt gehandhaafd.

Gemeentes Amsterdam en Amstelveen willen sneltram 51 opknippen in een verkorte tramlijn 51 tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen Zuid, aangevuld met een nieuwe metrolijn op het resterende traject tot in ieder geval station Amstel. Het gevolg is extra overstappen voor passagiers en extra loop-, wacht-, en reistijd. “Een grotere stap achteruit is de afgelopen decennia in het openbaar vervoer niet gezet”, volgens Rover.

Extra schrijnend accent: het nieuwe trammaterieel naar Amstelveen Zuid krijgt circa de helft van de reizigerscapaciteit van de huidige gekoppelde stellen op lijn 51. Bovendien ziet Rover een enorme verspilling van gemeenschapsgeld: om de negatieve reistijdeffecten weg te poetsen wordt 300 miljoen euro geïnvesteerd in onder meer het opheffen van haltes en het aanleggen van ongelijkvloerse kruisingen in Amstelveen.

“Een historische vergissing die u als raad wordt aangeboden als een hoogwaardig systeem terwijl dat nu bestaat wordt afgebroken!” schrijven de Rover-afdelingen aan de Regioraad. “Al met al is hier in een tijd van grote bezuinigingen sprake van een staaltje ongeremd verspillen van gemeenschapsgeld dat zijn weerga niet kent.” Rover wil met de gemeenten in gesprek over een andere oplossing.