“Spoorwerkzaamheden moeten klantvriendelijker”
Rover ergert zich aan de grote overlast die reizigers ondervinden aan spoorwerkzaamheden. Steeds vaker zijn de gevolgen van werkzaamheden groot en de planning ronduit slecht. Bovendien vindt Rover dat werkzaamheden eerder bekend gemaakt moeten worden. Hoewel vaak al maanden vooraf bekend, publiceert NS geplande werkzaamheden pas twee weken vooraf op de website.
Rover ziet de impact van spoorwerkzaamheden op de reizigersdienst steeds meer toenemen. Nagenoeg elk weekend is het Nederlandse spoornet een gatenkaas door uitgevallen trajecten. Dat maakt reizen onvoorspelbaar en leidt niet zelden tot fikse verlenging van de reistijd. Ook grootschalige werkzaamheden waarbij stations langdurig niet bereikbaar zijn, zijn Rover een doorn in het oog. Werkzaamheden zijn belangrijk maar hoeven volgens Rover niet zoveel overlast te veroorzaken. In het verleden werd bijvoorbeeld enkelspoor rijden of rijtijdverruiming toegepast. In het buitenland is dit nog steeds gangbaar.
Ook verwijt Rover ProRail een slechte planning. Stremmingen gelijktijdig met de parallel lopende Rijksweg bijvoorbeeld. Of werkzaamheden in Zuid-Limburg in het zomerseizoen, terwijl André Rieu een maand lang duizenden mensen naar Maastricht trekt. Recent was Schiphol tijdens de vakantiepiek zeer slecht per trein bereikbaar door geplande werkzaamheden.
Rover wil bovendien dat NS werkzaamheden eerder bekend gaat maken, ook als de gevolgen nog niet helemaal duidelijk zijn. Op de website van NSHispeed wordt bijvoorbeeld al maanden vooraf bekendgemaakt wanneer een internationaal traject hinder door werkzaamheden kan ondervinden. Reizigers binnen Nederland zijn echter afhankelijk van de website van NS waar werkzaamheden pas twee weken van te voren worden vermeld. “We kennen klachten van reizigers die maanden vooraf een concertkaartje kopen en er pas op het laatste moment achterkomen dat zij niet met de trein naar hun bestemming kunnen”, meldt Rover.
Rover wil via het consumentenoverleg Locov de slechte planning en late bekendmaking van spoorwerkzaamheden ter discussie stellen en NS en ProRail dringend verzoeken de uitvoering klantvriendelijker te maken.