Skip to main content

“Stop met opstaptarief NS op korte afstanden”

thumb chipkaartDe consumentenorganisaties in het Locov stemmen niet in met de door NS geplande tariefsverhoging voor treinritten op de minimale afstand van 8 kilometer. De consumentenorganisaties vinden zelfs dat NS helemaal moet afstappen van het minimumtarief. Onder meer omdat dit tot vreemde prijsverschillen kan leiden tussen heen- en terugreis.

De consumentenorganisaties hebben NS al eerder geadviseerd afscheid te nemen van het minimumtarief voor afstanden tot acht tariefeenheden (ruwweg 8 kilometer) en de prijs te berekenen op basis van het daadwerkelijk aantal gereden kilometers, vermeerderd met de gebruikelijke vaste voet in het NS-tarief. Nu betaalt de reiziger altijd minimaal €2,10 bij NS, ook als hij minder dan 8 kilometer reist.

“Dit opstaptarief is hinderlijk geworden. Het levert een raar en oneigenlijk prijsverschil bij NS op”, zegt beleidsmedewerker Tim Boric tegen dagblad Metro. Neem bijvoorbeeld de reis van Zwijndrecht naar Sliedrecht, met een overstap in Dordrecht op de trein van Arriva. De heenreis kost €3,82, maar de terugreis slechts €2,89. “Dat komt omdat je terug met Arriva het opstaptarief van €2,10 over de eerste 8 kilometer van NS niet hoeft te betalen. Het viel vroeger met een papieren kaartje niet op, maar met de OV-chipkaart kun je dit grote verschil niet uitleggen.”

“Wij zien geen reden om het reizen met NS op korte afstanden te ontmoedigen. Korte-afstandsreizigers bij NS hebben vaak geen ander goed OV-alternatief”, schrijven de consumentenorganisaties aan NS. Wat Rover betreft zou het bedrag over het tarief van alle reizigers uitgesmeerd kunnen worden. “Dit levert dan een marginale prijsverhoging van zoveel cijfers achter de komma op. Maar de prijsopbouw voor de trein moet nu gelijk zijn aan die bij de bus en tram, en geen onevenredig verschil met kleine afstanden.”

Het artikel in de Metro heeft inmiddels geleid tot Kamervragen van de ChristenUnie.