“Herinrichting Spuiplein niet zonder trambaan!”
De tram- en busbaan moeten een plek krijgen in de herinrichting van het Spuiplein in Den Haag. Dit schrijft Rover Den Haag in een brief aan de gemeente. De Roverafdeling vreest de grote gevolgen als het Spuiplein de komende jaren volgens plan geheel vrij van verkeer wordt gemaakt.
Onderdeel van het coalitieakkoord 2014-2018 van het Haagse college is de gebiedsontwikkeling van het Spuikwartier, waaronder de herinrichting van het Spuiplein. Gedacht wordt aan een meer besloten cultureel Spuiplein zonder doorgaand verkeer waarin de voetganger domineert. Het tram- en busverkeer van de lijnen 1, 9, 15, 16, 22 en 24 zou moeten worden omgeleid via een doorgetrokken Wijnhaven tussen de twee voormalige ministerietorens.
Rover Den Haag vreest verregaande consequenties voor het tram- en busverkeer. Zo is het straks niet meer mogelijk om de tramlijnen 9, 15 en 16 te laten halteren op de Kalvermarkt zodat deze lijnen niet meer in de kern van de binnenstad komen maar aan de rand hun halte hebben. Ook de centrumgerichte buslijnen 22 en 24 zullen niet meer in het hart van het centrum kunnen doordringen. “Dit betekent een inbreuk op het OV knooppunt Centrum”, schrijft Rover Den Haag aan de gemeente. “Een aantal jaren geleden is het Verkeerscirculatieplan binnenstad ingevoerd. Doel daarvan was om het autoverkeer in het centrum terug te dringen en de mobiliteit met het openbaar vervoer en de fiets te bevorderen. In dat kader dienen de fiets en het OV tot in de kern van de binnenstad door te dringen”.
Rover Den Haag wil dat de tram-en busbaan wordt gehandhaafd bij de herinrichting van het Spuiplein. Bovendien verzoekt de Roverafdeling de gemeente om verkeers- en vervoerskundigen bij de gebiedsontwikkeling van het Spuikwartier te betrekken.