Skip to main content

“Onderzoek andere opties voor Haagse tram 11 en 17”

thumb HTMtramRover-Den Haag stelt voor tram 11 op te waarderen tot sneltram en tram 17 door te trekken naar Scheveningen Haven/Norfolkterrein via de Westduinweg. De Rover-afdeling heeft een nota met dit advies gepresenteerd aan het bestuurscollege en de gemeenteraad van Den Haag. Het CDA wil het voorstel verder laten onderzoeken.

Rover is ingenomen met het besluit van de gemeente en de investering van € 36 mln om het Scheveningse Havengebied (beter) met het openbaar vervoer te ontsluiten. De Haagse Nota Mobiliteit spreekt van het doortrekken van tram 11 naar het Norfolkterrein. Hierbij zou het traject van deze tramlijn flink worden verlegd waarbij tram 17 het door tram 11 verlaten traject in het stadsdeel Scheveningen moet overnemen.

Rover stelt een alternatief voor. Wanneer tram 17 vanaf het huidige eindpunt Statenlaan wordt doorgetrokken ontstaat een hoogwaardige tramverbinding van Norfolkterrein/Zuiderstrand met de vele attracties zoals het Statenkwartier (winkelgebied de Fred, musea en World Forum), het Haagse centrum en station Centraal en HS. Tram 11 kan dan worden opgewaardeerd tot sneltram zonder dat de route hoeft te worden verlegd, zodat de lijn verbonden blijft met het winkelgebied de Fred, en kan wellicht vanaf station HS worden verlengd naar de Binckhorst of elders.  

Het CDA in de Haagse gemeenteraad ziet het belang voor een goede verbinding naar Scheveningen haven en ziet potentie in deze aanbeveling van Rover. ‘’Het CDA zou graag zien dat het college de aanbevelingen van de vereniging voor OV-reizigers laat onderzoeken en in overweging neemt’’, aldus woordvoerder Michel Rogier.