Skip to main content

Meer restitutie bij uitcheckproblemen Connexxion

thumb connexxHet komt regelmatig voor dat Connexxion ten onrechte saldo afschrijft bij reizigers met een geldig abonnement. Hierdoor kunnen reizigers bovendien tegen problemen oplopen met inchecken. Rover roept Connexxion in een brief op, om orde op zaken te stellen. Connexxion belooft coulance.

Abonnementhouders in Almere en Hoofddorp die door werkzaamheden ten onrechte door Connexxion saldo geïncasseerd zien worden, worden inmiddels gecompenseerd. Rover signaleert echter dat het probleem zich op veel meer plaatsen voordoet en dit is lang niet altijd te wijten aan werkzaamheden. Klachten komen onder meer uit Amsterdam, Haarlem, omgeving Schiphol, Amersfoort, Utrecht, Nijmegen en diverse plaatsen in Zeeland.

Reizigers die tegen het probleem aanlopen kunnen hun geld terugvragen via een restitutieformulier. “Het dagelijks moeten invullen van een uitgebreid formulier staat echter in schril contrast tot het reisgemak dat van een abonnement mag worden verwacht”, schrijft Rover aan Connexxion. Bovendien kan door het probleem een negatief saldo ontstaan op de chipkaart, waardoor inchecken niet meer mogelijk is en reizigers de bus niet in mogen.

Rover wil dat Connexxion de oorzaak van de problemen aanpakt aan de hand van de binnengekomen klachten in plaats van te verwijzen naar een restitutieformulier.

De directeur van Connexxion laat in een reactie weten samen met de leverancier en IT-organisatie de oorzaak van het probleem in kaart te brengen en de coulance te zullen uitbreiden. “Chauffeurs, medewerkers service & veiligheid en medewerkers van de afdeling klantenservice zullen nogmaals worden voorzien van aanvullende informatie omtrent de situatie en de toe te passen coulance. Hiermee willen wij voorkomen dat situaties ontstaan waarbij reizigers de toegang tot een Connexxion-voertuig wordt ontzegd. Dit mag naar mijn idee niet gebeuren.”

Update
Inmiddels hebben abonnementhouders uit diverse plaatsen met langlopende uitcheckproblemen ook bericht gehad van Connexxion dat voortaan automatisch restitutie wordt gegeven.