Skip to main content

Provincie investeert in reisinfo busstation Leiden

leidenZuid-Holland gaat investeren in betere reisinformatie op busstation Leiden. Dat meldt de provincie op de officiële website. Rover-afdeling Holland Rijnland heeft hier diverse malen op aangedrongen.

Vanaf het voorjaar van 2015 worden busreizigers in Leiden via verschillende reisinformatieborden geïnformeerd over de exacte vertrekhalte en vertrektijd van hun bus. Met de komst van actuele perronduiding op de 3 aanwezige overzichtsborden en actuele vertrekinformatie op elk van de 14 haltes ziet de reiziger gemakkelijk waar hij moet zijn.

Rover-afdeling Holland Rijnland drong al eerder bij provincie, gemeente en Arriva aan op verbeteren van onder meer de informatievoorziening op het busstation. Ook voerde de Rover-afdeling een verkennend onderzoek uit waaruit bleek dat veel reisinformatie momenteel in de Leidse agglomeratie niet nauwkeurig is. Daarop besloot de provincie eerder dit jaar in samenwerking met Rover het huidige reisinformatiesysteem in de provincie kritisch te beoordelen.

Busstation Leiden, het grootste busstation van Zuid-Holland, wordt door de gemeente opgeknapt. Er is onder andere opnieuw geasfalteerd en de haltes zijn toegankelijker gemaakt. Niet in gebruik zijnde monitoren worden verwijderd. Tegelijkertijd realiseert de provincie dynamische reisinformatie panelen (DRIS). De displays worden geplaatst in de ‘bakken’ in de bestaande bogen boven de haltes. Op de 2 haltes die per 14 december het vertrekpunt zijn voor R-net, worden de displays herkenbaar R-net rood gekleurd. Verzoeken van gemeente, reizigers en consumentenorganisaties waaronder Rover zijn mede aanleiding geweest om de reisinformatie op busstation Leiden te verbeteren.