Skip to main content
Volle IC Direct

HSL-debacle duurt voort

Treinen over de hogesnelheidslijn blijven tot in 2026 op lager snelheid rijden. Er kan niet langer met goed fatsoen een toeslag voor deze treindienst gevraagd worden, vindt Rover. Desondanks houdt NS aan de toeslag vast.

De snelheid op de HSL is op enkele stukken al een tijd verlaagd naar 80 km per uur in verband met bouwfouten. Door alle snelheidsbeperkingen zijn reizigers nu langer onderweg. De toeslag blijft echter even hoog.

De prestaties op de HSL zijn al tijden ondermaats door de problemen met bruggen en viaducten in combinatie met werkzaamheden en kinderziektes bij de nieuwe treinen. De reiziger moet nog lang wachten op een oplossing. “Dit is een hele onaangename, lelijke verrassing voor reizigers”, stelt Rover-directeur Freek Bos. “We roepen de partijen op om alles op alles te zetten om dit snel te herstellen”.

Rover vindt dat NS per direct de HSL-toeslag moet schrappen: “De hogesnelheidstreinen rijden het traject deels met de snelheid van een streekbus. Je kunt hier met goed fatsoen geen toeslag voor vragen”. Rover pleit ook voor het automatisch terugbetalen van toeslagabonnementen.

NS stelt de toeslagen te blijven vragen omdat het bedrijf er zelf ook voor moet betalen om over de HSL te mogen rijden. Rover vindt dat dit niet het probleem van de reiziger mag zijn. "Als NS moet betalen voor een slecht product dan is het aan NS om compensatie af te dwingen in plaats van dit aan de reiziger door te blijven rekenen", aldus Freek Bos.

HSL, Prestaties