Skip to main content
Reisinfo vertragingen

NS en ProRail gaan aan de slag met verbeteringen

NS en ProRail gaat maatregelen treffen tegen defecte treinen, hinder door werkzaamheden en vertragingen door snelheidsbeperkingen. Dat blijkt uit het verbeterplan dat werd gemaakt nadat Rover hiertoe had opgeroepen. Rover heeft een positieve indruk van het plan maar vindt dat ook zonder inzet van boetegelden de verbeteringen door moeten gaan.

Eerder dit jaar werden NS en ProRail onder verscherpt toezicht geplaatst. De Tweede Kamer gaf hiermee gehoor aan de oproep van Rover. Omdat de treinreiziger steeds meer te maken kreeg met storingen en vertragingen, pleitte Rover-directeur Freek Bos tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer voor streng toezicht, waardoor er een verbeterplan gemaakt zou moeten worden. Dit plan is er nu.

In het verbeterplan wijzen NS en ProRail drie oorzaken aan van de slechte prestaties op het spoor: problemen met materieel, snelheidsbeperkingen en hinder door werkzaamheden. Er worden diverse maatregelen aangekondigd zoals technische aanpassingen aan materieel en preventief vervangen van onderdelen om defecten te voorkomen, het inzetten van extra monteurs en het rijden met langere treinen indien er door een defect toch treinen uitvallen. ProRail gaat prioriteit geven aan bepaalde werkzaamheden om de huidige snelheidsbeperkingen op het spoor eerder op te lossen. Waar dit lang gaat duren, wordt de dienstregeling aangepast voor een betere betrouwbaarheid.

Rover is tevreden met het plan van NS en ProRail. We verwachten en eisen van NS en ProRail dat reizigers de kwaliteit van hun reis verbeterd zien worden. Dat financiering van het programma nog niet rond is, is zorgelijk. “De treinreiziger heeft in 2023 veel overlast gehad, volgens afspraak worden NS en ProRail hiervoor beboet en moet dit geld direct terugkomen naar de reiziger”, zegt Rover-directeur Freek Bos. “De reiziger heeft uiteraard het meeste baat bij minder vertragingen, maar je mag van ieder bedrijf verwachten dat zij hoe dan ook alles uit de kast halen om een goed product neer te zetten. Reizigers moeten er vanuit kunnen gaan dat ProRail en NS intrinsiek gemotiveerd zijn om het programma te doen slagen.”

Prestaties