Rover wil dat Qbuzz snel beter informeert
Qbuzz moet snel de informatievoorziening verbeteren in Zuid-Holland Noord zodat reizigers in ieder geval weten welke bussen er wel en welke bussen er niet rijden. Dat heeft Rover bij het busbedrijf aangekaart. Ook roept Rover op tot een ruimhartige compensatieregeling voor reizigers die extra kosten hebben moeten maken wanneer de bus niet kwam.
Vertragingen, uitgevallen ritten, onbetrouwbare reisinformatie en bussen zonder nummers: de reiziger in Zuid-Holland krijgt flink wat voor de kiezen sinds Qbuzz het stokje heeft overgenomen van Arriva. Bij Rover komen er al en maand veel klachten binnen over de problemen in Zuid-Holland. Veel reizigers klagen over het gebrek aan informatie: het is altijd maar afwachten of de bus nu wel of niet komt.
Qbuzz kampt met een gebrek aan bussen door het faillissement van busproducent Van Hool. Het is echter bepaald niet voor het eerst dat de overstap naar een nieuwe vervoerder alles behalve vlekkeloos verloopt. “De nieuwe vervoerder moet in één nacht over op een nieuwe regio met nieuwe bussen, een nieuwe dienstregeling en nieuwe medewerkers. Dat is op zich al een hele klus. Tel daarbij op dat de nieuwe bussen niet op tijd zijn geleverd en er ook een tekort aan medewerkers is”, concludeert Rover-directeur Freek Bos. Rover pleit er al langer voor om een wisseling van vervoerder in de rustige zomermaanden te laten plaatsvinden met een overgangsfase waarin zowel de oude dienstregeling als de oude bussen nog een half jaartje blijven.
Voor nu moet de hoogste prioriteit bij Qbuzz liggen bij het verbeteren van de reisinformatie, heeft Rover de vervoerder meegegeven. Daarnaast roept Rover Qbuzz op om zeer ruimhartig om te gaan met compensatievragen van reizigers die kosten moesten maken. “Wie op weg is naar een ziekenhuisafspraak, een vliegveld of een andere belangrijke afspraak, zou na een tijd tevergeefs wachten wellicht voor een taxi hebben gekozen. Die kosten zouden door Qbuzz vergoed moeten worden”, vindt Freek Bos. De Rover-afdelingen in Zuid-Holland spreken binnenkort in het Reizigersoverleg met Qbuzz en de provincie verder over de situatie en de klachten van reizigers.