Rover wil oplossing uitval treinen Den Haag CS
Rover heeft bij NS aandacht gevraagd voor de aanhoudende problemen met de intercityserie 1100 tussen Eindhoven en Den Haag Centraal en het langdurig schrappen van 4 van de 6 Sprinters per uur tussen Den Haag HS en Den Haag Centraal. Voor reizigers in de Sprinter is het nog afzien tot februari 2026.
De intercity valt geregeld uit op het trajectdeel tussen Den Haag Hollands Spoor en Den Haag Centraal, wat reizigers opzadelt met extra overstappen en langere reistijden. NS erkent in een reactie dat de situatie onwenselijk is en dat de intercity momenteel gevoelig is voor vertraging en verstoringen. Volgens NS spelen meerdere factoren een rol, waaronder omleidingen van goederenverkeer door werkzaamheden aan het Duitse “derde spoor” bij Emmerich-Oberhausen en internationaal treinverkeer op de HSL-Zuid dat vertragingen veroorzaakt.
NS verwacht de komende maanden een lichte verbetering, onder andere door de inzet van nieuw ICNG-materieel en het afronden van werkzaamheden in Duitsland. Rover ziet in de beperkte keertijd op Den Haag Centraal een belangrijk knelpunt.
Pas wanneer de verbouwing van het station is afgerond, kan de intercity weer “lang keren”. NS heeft aan Rover toegezegd deze maatregel dan door te voeren.
“Dat is voor reizigers de belangrijkste stap naar een betrouwbare verbinding,” aldus Rover-directeur Freek Bos. “Wij blijven erop toezien dat NS deze langere keertijd daadwerkelijk invoert zodra dat technisch mogelijk is. Wij roepen NS ook op reizigers duidelijk te informeren over de verbeteringen die op korte en lange termijn worden verwacht.”
Sprinters
Ook Sprinters hebben tussen Den Haag HS en Den Haag Centraal last van de verbouwing van Den Haag Centraal. Tot februari is er op dit station maar 1 perron beschikbaar voor treinen richting Den Haag HS en Rotterdam Centraal in plaats van 3 perrons. Het gevolg is dat er niet 6 maar slechts 2 Sprinters per uur rijden. De andere 4 Sprinters uit Rotterdam keren al op Den Haag HS om. Omdat de dienstregeling is aangepast zien reizigers dit niet in het overzicht van storingen en werkzaamheden. Freek Bos: “De dagelijkse reizigers op dit traject weten dat, maar incidentele reizigers kunnen verrast worden. Er is even geen sprake van spoorboekloos reizen naar Den Haag Centraal. NS en ProRail moeten de informatievoorziening voor reizigers verbeteren. Zo meldt ProRail alleen dat de komende maanden in een aantal weekenden de dienstregeling zal worden aangepast terwijl in de basis de komende maanden dus sowieso elke dag veel minder treinen rijden.
