Skip to main content

Rover hekelt beperkingen ‘Kolibrie’-bus

thumb KolibrieRover wil dat Syntus de nieuwe Kolibrie eenvoudiger toegankelijk maakt voor reizigers. De Kolibrie rijdt sinds 14 december over de Veluwe als belbus, maar kan niet telefonisch gereserveerd worden. Ook worden in de bus geen kaartjes verkocht.

De Kolibrie is een kleine bus of personenauto die een deel van de dienstregeling van Syntus op de Veluwe in het weekend en de avonduren uitvoert. Net als een reguliere belbus rijdt de bus alleen wanneer deze uiterlijk een uur vooraf is gereserveerd. Reserveren kan echter uitsluitend via internet. Hoewel de klantenservice de rit ook voor een beller kan reserveren, wordt dit niet actief gecommuniceerd. De rit kan worden betaald met iDeal of de OV-chipkaart.

De reserveringsmogelijkheid via internet is handig, maar wat Rover betreft niet voldoende. “Niet iedere reiziger of toerist op de Veluwe heeft een smartphone en een OV-chipkaart bij de hand”, stelt René Coveen van de Veluwse afdeling van Rover, “voor deze mensen maakt Syntus de reis wel bijzonder moeilijk.” Rover heeft altijd gepleit voor een duaal systeem met papieren kaartjes naast de OV-chipkaart in het hele OV, omdat het aanschaffen van een OV-chipkaart met saldo een (te) grote investering kan zijn voor een incidentele reiziger.

Rover vindt het van groot belang dat openbaar vervoer voor veel soorten reizigers bereikbaar is. “Een bus die vooraf gereserveerd moet worden is al niet het meest aantrekkelijke OV. Laat staan een belbus die niet gebeld kan worden en waar mensen geen kaartje kunnen kopen.”