Skip to main content

Nog geen grote wijzigingen in NS-dienstregeling 2016


thumb NStreinRover vindt dat NS er verstandig aan doet om een aantal grote veranderingen gelijktijdig door te voeren in de jaardienstregeling 2017, en niet gedeeltelijk al een jaar eerder. Staatssecretaris Mansveld heeft de Tweede Kamer hier vandaag over geïnformeerd. Wel gaat de IC Direct tussen Amsterdam en Rotterdam al in 2016 ieder kwartier rijden, in plaats van in 2017.

Al langere tijd was duidelijk dat 2017 een belangrijk ‘herontwerpjaar’ voor de dienstregeling zou worden, omdat dan op verschillende plaatsen in het land grote verbeterprojecten van de infrastructuur zijn afgerond. Daarnaast kwam NS na het stoppen met de Fyra met een alternatief plan, waarin de intercity tussen Den Haag en Noord-Brabant vanaf 2016 over de hogesnelheidslijn zou gaan rijden. Omdat deze intercity dan eindigt in Eindhoven, moet dit samengaan met het doortrekken van een andere intercity naar Venlo. Ook voor de verbinding tussen Dordrecht en Noord-Brabant is dan een alternatief nodig.

Rover en de collega-consumentenorganisaties in het overlegorgaan Locov hebben de afgelopen tijd met NS gesproken over de plannen voor 2016 en 2017. Voor de verbinding met Venlo lag een oplossing op tafel die wij wel zagen zitten: een snellere intercity naar Eindhoven, gekoppeld aan een intercity richting Utrecht, met betere aansluitingen in Venlo, en een van Deurne naar Venlo doorgetrokken Sprinter. Met deze verschuivingen in de dienstregelingpuzzel zou het ook reeds in 2016 mogelijk kunnen zijn om de intercity op de IJssel-Brabant-route met een kwartier te versnellen. Rover heeft hier namens de gebruikers van deze verbinding al jarenlang om gevraagd. De kleine stations tussen Arnhem en Nijmegen worden dan met een extra Sprinter bediend in plaats van met de intercity. Daarmee komt tevens een einde aan het overslaan van deze kleine stations als de intercity teveel vertraging heeft.

Tegenover deze belangrijke verbeteringen zou wel een tijdelijke verslechtering staan van aansluitingen in Roosendaal, in afwachting van de verdere veranderingen in de jaardienstregeling 2017. Daarnaast werd in het overleg met NS duidelijk dat de verbeterslag in 2016 afhankelijk was van het vinden van goede oplossingen voor complicaties die in de detailuitwerking naar voren kwamen. Dat blijkt lastiger dan gehoopt. Mede gezien deze onzekerheden vindt ook Rover het beter om alle veranderingen in het zuiden van het land in één keer door te voeren in de jaardienstregeling 2017. De totale puzzel past dan beter en de kans is kleiner dat reizigers last hebben van knelpunten waarvoor nog geen goede oplossing is.

In de jaardienstregeling 2017 moet tevens de IC Brussel via Breda gaan rijden, ten zuiden van Rotterdam via de hogesnelheidslijn. Rover blijft erop hameren dat de reistijd tussen Amsterdam en Brussel flink wordt verbeterd. Die is nu een halfuur langer dan vóór deze treindienst werd opgeheven, eind 2012.