Skip to main content

Winterweer op het spoor

thumb sneeuwtimTraditioneel is in het in de winter altijd weer spannend of het spoor enigszins betrouwbaar zal blijken. Bij extreme sneeuwval valt dit niet te verwachten, immers raken andere vervoersvormen hierdoor ook flink ontwricht. Maar hoe zit het met normaal Hollands winterweer met zo nu en dan een niet-extreme sneeuwbui? Ondanks dat er al jaren wordt gewerkt aan het ‘winterklaar’ maken van het spoor, laat winter 2014/2015 tot nu toe weer geen positief beeld zien.

Eerste sneeuwval
De eerste flinke sneeuwval zagen we deze winter op 27 december. Een uitgedunde dienstregeling viel te verwachten, vertraging ook. Maar een onaangename verrassing was dat het hele treinverkeer als een kaartenhuis in elkaar zakte
Lees hier onze reactie op deze zwarte dag op het spoor

IJzel
Op 24 januari was het heerlijk weer met een rustig zonnetje. Toch reden er vrijwel geen treinen. De oorzaak: ijzel. Omdat dit ruim vooraf was voorspeld, vragen we ons af of er voldoende maatregelen zijn genomen tegen het wederom ineenstorten van het treinverkeer. Lees hier onze reactie.

Grote storingen
Eén van de zaken die ontregelingen in het treinverkeer moet tegengaan, is de inrichting van het Operationeel Controle Centrum Rail(OCCR) sinds 2010. Sinds deze winter kunnen we echter twijfelen aan de effectiviteit. Binnen 10 dagen kwam het treinverkeer twee keer plat te liggen door een grote storing bij ProRail, waarbij een back-upsysteem het niet kon overnemen. Reden voor Rover om ingrijpen bij ProRail te eisen